Home / Conditie / Gezondheid / 10 superfoods die supergoed voor je zijn!

© Thinkstock
Conditie

10 superfoods die supergoed voor je zijn!

by Marlies de Pape Published on 10 maart 2014

Ze hebben onbekende plantennamen en een vorm die er niet direct smakelijk uitziet, maar ze zijn enorm heilzaam en verzekeren je van de eeuwige jeugd, een onuitputtelijke conditie en ze helpen je je lijn te behouden!

Dat is op zijn minst wat deze superfoods beloven, die trouwens zo genoemd worden omdat ze ongeziene vermageringseffecten hebben.

1. Spiruline, rijk aan ijzer en plantaardige proteïnen

Spiruline is een blauwe algensoort die vooral bekend is omdat ze barstensvol proteïnen zit. Ze kan tot 70% aan proteïnen van een zeer goede kwaliteit bevatten! Maar daar stopt het niet want spiruline bevat ook zeer veel ijzer, vitaminen (beta-carogeen) en essentiële vetzuren. Een echt gezondheidsproduct dus. Het nadeel is dat het niet echt lekker is en enkel in de vorm van poeder of tabletten ingenomen kan worden.

2. Chiazaad heeft de wind in de zeilen!

Chiazaad, van dezelfde familie als salie, maakt al sinds lang deel uit van de voeding van Azteekse en Mayakrijgers. Het is een echt dieetproduct en zit bomvol vetzuren, proteïnen, calcium, magnesium, fosfor, zink en antioxidanten... En dan vergeten we nog de vezels! Al deze voedingsstoffen zouden diabetici kunnen helpen hun suikerspiegel op peil te houden.
Daarbovenop smaken deze zaadjes nog lekker ook! Ze hebben een notig aroma en je kan ze op yoghurt, soep of salade strooien (zoals biergist). Je kan ze ook in havermoutpap verwerken, maar dat is toch net iets minder lekker.

3. Aloë vera, de remedie tegen al je problemen

In de cosmetica hoor je vaak over aloë vera praten omdat deze plant heel vaak verwerkt wordt in schoonheidsproducten. Maar de toepassingen voor aloë vera gaan nog veel verder, bijvoobeeld als gezondheidsproduct. In het blad zit namelijk een soort van gel (een slijmstof zoals dat genoemd wordt) die ontstekingsremmende, antibacteriële en antivirale eigenschappen bevat, maar ook de spijsvertering bevordert en boordevol zit met aminozuren, vitaminen, enzymen enz. De positieve effecten zijn bijna eindeloos. Je moet het gewoon eens proberen, maar dan wel zonder al te hoge gastronomische verwachtingen: aloë vera bestaat als voedingssupplement enkel in de vorm van sap.

10 onbekende superfoods die je alleen maar goed kunnen doen! © Thinkstock

4. Het konjac mirakel?

Deze plant mag dan wel echt lelijk zijn, ze is extreem gewild als afslankmiddel. 100 gram konjac bevat slechts 3 kilocalorieën en is zo het lichtste voedingsmiddel ter wereld, maar ook het rijkst aan vezels. En dat is nog niet alles! Konjac kan tot 100 keer zijn eigen volume aan water opnemen waardoor je hongergevoel direct onderdrukt wordt. Het bestaat in de vorm van vermicelli of in poedervorm. We mogen wel niet liegen, het smaakt naar niet veel, maar je kan niet alles hebben!

5. Boerenkool, boordevol calcium

Boerenkool is een variëteit van groene kool die barst van de vitaminen, in het bijzonder vitamine C, maar vooral zeer rijk is aan calcium (110g boerenkool zou meer calcium bevatten dan een glas melk). Het is ook ontstekingsremmend en een zeer krachtige antioxidant. Je kan ze bereiden zoals elke andere kool, op duizend verschillende manieren dus en ze zowel gekookt als rauw eten. Velen hebben de groente al terecht geloofd als één van de meest gezonde voedingswaren. Dankzij de vele voedingsstoffen die ze bevat en het zeer lage aantal kilocalorieën is deze kool dan ook optimaal voor ontgiftingsdiëten.

6. Een vitamine C-boost met de acerola

Dit klein vruchtje heeft heel wat weg van een gewone kers (daarom wordt ze ook wel West-Indische kers genoemd) en bevat zo'n 20 keer meer vitamine C dan een sinaasappel. Deze supergezonde kers is ook rijk aan mineralen. Ze smaken vrij zuur en zijn zeer warmtegevoelig. Daarom probeert men zo snel mogelijk na de pluk hun sap te onttrekken dat dan geconcentreerd en gevriesdroogd wordt. Daarna blijft er een poeder over waarvan tabletten gemaakt kunnen worden. Tenzij je in de tropen woont, waar de kers groeit, zal je er dus nog niet direct lekkere crumbles mee kunnen maken.

7. Nopales, vanaf nu niet meer enkel terug te vinden in Mexicaanse gerechten

Nopales, die ook wel "vijgcactus" wordt genoemd, is een grote cactussoort. Niet de vruchten zijn zijn troef, maar wel de takken die zeer rijk zijn aan proteïnen, vitaminen (A, B1, B2, B3, C en K), mineralen en vezels. Nopales zou helpen je darmkanaal te zuiveren, je suikerspiegel op peil te houden, je slechte cholesterol naar beneden te halen en je hongergevoel te verminderen. Je kan een gedroogde versie in poedervorm kopen, maar je kan er ook voor kiezen om hem gekookt te eten in bijvoorbeeld bepaalde Mexicaanse gerechten. Wij raden natuurlijk de tweede optie aan!

8. Nog een Zuid-Amerikaanse schat: de açai bes

Deze kleine, rode, Zuid-Amerikaanse besjes staan er vooral om bekend je te helpen vermageren, maar dat valt nog te bewijzen. Wat wel zeker is, is dat açai bessen barstensvol antioxidanten en goede vetten zitten waaronder oliezuren, omega 9 en omega 6. Ze smaken als een mengeling van rode bessen en chocolade. De bessen zijn echter nog niet zo heel bekend en het blijft moeilijk om ze vers te verkrijgen in België. Op dit moment is het gemakkelijkst om ze in poedervorm of als tabletten te kopen, ofwel moet je enkele maanden wachten om dan te kunnen genieten van açai-sap.

9. Komboecha drinken

Komboecha is een levende drank. Dat kan angstaanjagend klinken, maar geen paniek, het is een combinatie van zwammen en gist die gefermenteerd worden in gezoete thee. Na tien dagen ontstaan er micro-organismen en molecules uit de suiker die heilzaam zouden zijn voor je gezondheid. Je kan dan nippen aan je komboecha die zal helpen je darmflora te herstellen.

10. Goji bessen, de antioxidanten bij uitstek

Goji bessen zijn kleine, rode besjes, afkomstig uit China. Ze zouden de bloedspiegel op peil houden, het libido verbeteren, het hart versterken en gifstoffen in je lichaam elimineren. Het lijken wel magische besjes, maar je blijft toch best sceptisch. Ze herbergen wel een scala van vitaminen, mineralen, sporenelementen en antioxidanten. Alleen al daarom is het de moeite waard om eens van deze gedroogde bessen te proeven die lekker zijn bij bijvoorbeeld een visschotel.

Ondek ook:
> Eiwitten als bondgenoten voor je lijn
> 10 dingen die je eet om je overbelaste organisme te zuiveren
> Lekker licht koken doe je zo
> Water drinken: goed voor lichaam en geest
> Is vegetarisch echt gezonder?
> Rauw voedsel: een maximum aan vitaminen!

by Marlies de Pape

you might also like