Home / Conditie / Welzijn / 10 lekkerste ingrediënten om je te helpen ontspannen

© Tumblr/ We Heart It
Conditie

10 lekkerste ingrediënten om je te helpen ontspannen

by Marlies de Pape Published on 6 november 2014

Wist je dat wat je eet, je gevoelens kan beïnvloeden? Als je onder stress staat, boos of droevig bent, grijp je graag naar comfort food, maar die zullen je humeur niet veranderen (of je taille). De volgende keer dat je een dipje hebt, ga je best op zoek naar een van deze kalmerende ingrediënten. Ze kunnen je dag weer goed maken.

Je hebt zeker al het gezegde 'je bent wat je eet' gehoord, maar heb je er al bij stil gestaan hoe voedsel je kan doen voelen? Je tegoed doen aan junk food zoals koekjes en chips zal zeker niet bijdragen aan je goede humeur. Dit soort voedsel bevat weinig tot geen voedingsstoffen en hun hoge dosis suiker en vet stuurt je naar een piek, om dan direct weer in een dal te geraken. Uiteindelijk voel je je nog vermoeider en slapper dan ervoor.
Dames, het is tijd voor verandering! We spraken met voedingsdeskundige, Sally Wisbey, die ons alles vertelde over zen-voedsel.
Hoewel het niet altijd mogelijk is om alle stress uit het dagelijkse leven te vermijden, kunnen we wel de manier waarop we reageren veranderen door een gezonde levensstijl. En wat is beter dan hier en nu beginnen? Neem er je boodschappenlijstje bij dames!

1. Amandelen

Als je deadline nadert of je onder stress staat op het werk, neem dan altijd een pakje amandelen mee naar het werk. Amandelen zijn rijk aan magnesium, een van de belangrijkste mineralen om met spanning om te gaan.
"Magnesium is belangrijk om het zenuwstelsel te helpen ontspannen. Als we onder druk staan, winden onze zenuwcellen zich op en spannen onze spieren op, wat kan leiden tot hoofdpijn en migraine.", aldus Sally
Je weet wat je te doen staat!

2. Avocado's

Avocado's bevatten heel wat vitamine B, dat essentieel is voor je energieproductie en de aanmaak van rode bloedcellen, die je gemoedstoestand sterk kunnen beïnvloeden.
"Vitamines B werken samen als een team om 'feel good' neurotransmitters aan te maken en voor een goed humeur te zorgen. Avocado's zitten ook barstensvol mono-onverzadigde vetten die de bloeddruk reguleren, die mogelijk verhoogd is door stress", zegt Sally.
Als lunch dus een avocado met tonijn voor gezonde zenuw- en hersencellen? Heel voedzaam en bovendien heerlijk!

3. Snijbieten

Snijbieten zijn nog een mirakel om ons te helpen ontspannen. Ze zitten bomvol magnesium, ofwel het 'anti-stress mineraal', dat je hersenen stimuleert, stress laat verdwijnen en vermoeidheid vermindert.
"Deze groene groente wordt vaak onderschat, maar ze zit vol magnesium om kalm te blijven. De groente is ook rijk aan vitamine C en E die oxidatieve stress, die tot hartziektes kan leiden, verminderen."
Je kan heel veel kanten op met snijbieten: ze zijn heerlijk gestoomd, gebakken of in salade of soep. Beloofd, je zal er geen spijt van hebben.

4. Havermout

Inderdaad, een kom havermout helpt wel degelijk tegen stress! Waarom? Het is een volkoren bron van koolhydraten die serotonine stimuleert, het gelukshormoon om ons te helpen ontspannen.
Wanneer je havermout koopt, let er dan op om biologische gerolde havermout te kopen. Andere variëteiten voegen vaak suiker of andere dingen toe, waardoor de positieve invloed vermindert.

5. Asperges

Asperges zijn een goede bron van vezels, foliumzuur en heel wat vitamine B die stress kunnen verlichten door de hersenen en neurotransmitters te stimuleren.
​"Ze zijn ook een goede bron van tryptofaan, een aminozuur dat het hormoon serotonine aanmaakt dat belangrijk is voor een goed humeur.", aldus Sally.
Asperges zijn lekker gestoomd, gegrild of geroerbakt en je kan ze als hoofdgerecht of bijgerecht eten! Opgerold in een plakje prosciutto zijn ze hemels!

6. Zwarte bessen

Uit verschillende studies blijkt dat zwarte bessen de drie belangrijkste soorten stress in het lichaam verminderen: stress door voedsel, lichamelijke stress (vooral door sport) en mentale stress. Dit maakt het een van onze favoriete keuzes om stress tegen te gaan.
Het zijn vooral de antioxidanten, genaamd anthocyanen, die van zwarte bessen zo'n mirakel maken. Ze helpen je te concentreren, verminderen vermoeidheid en gaan stress tegen.
De lekkere besjes zijn dus goed voor je geest, maar ze hebben ook positieve uitwerkingen op je lichaam. Uit onderzoek blijkt dat zwarte bessen de opstapeling van melkzuur, dat prestaties mindert, kan reduceren bij atleten.

7. Kalkoen

Heb je je al afgevraagd waarom je je zo goed voelt nadat je kalkoen hebt gegeten? Waarschijnlijk omdat kalkoen aminozuren bevat, genaamd L-tryptofaan, die de aanmaak van serotonine stimuleren, het 'gelukshormoon' in je hersenen. Nu weet je waarom je je ook slaperig zal voelen na de kalkoen!

8. Maca

Maca komt uit dezelfde familie als de radijs en wordt al duizenden jaren gebruikt in geneeskundige tradities van Bolivia, Peru en de Andes. Maca is een afrodisiacum, maar ook een ideale manier om meer energie te krijgen en stress te verminderen (atleten gebruiken het zelfs!).
De maca wortel is een adaptogeen, een kruid dat bekend staat om het zenuwstelsel te helpen omgaan met stress zonder het lichaam te veel te stimuleren, zoals cafeïne en suiker doet.
Je kan maca verkrijgen in de vorm van de wortel, poeder of capsules en toevoegen aan een smoothie of havermoutpap bij het ontbijt. Je kan het ook oplossen in warm water met citroen voor een snelle energieboost bij het opstaan.

9. Chocolade

We hebben een zoetzure relatie met chocolade, maar nu is er echt geen reden meer om te stoppen! Een paar stukjes per dag, heeft echt wel zijn voordelen!
"Het werd bewezen dat enkele blokjes zwarte chocolade de waarden van het stresshormoon cortisol kunnen verminderen en nog andere hormonen die gelinkt worden aan stress en angst.", zegt Sally. "Chocolade bevat ook veel antioxidanten zoals flavanoïden die de bloeddruk en slechte cholesterol verlagen."
Om volop van de voordelen te genieten, koop je best chocolade met minstens 70% cacao. Een zoete zonde af en toe mag wel eens!

10. Kruidenthee

Als het gaat over ontspannen, kan een kopje thee enorm helend en kalmerend zijn.
"Kruidenthee zoals kamille is heel aangenaam en kalmerend om te drinken. Groene thee is een uitzondering op de regel dat cafeïne slecht is, want het bevat meer antioxidanten dan andere thee door de manier waarop het verwerkt wordt.", legt Sally uit.
Een warme tas voedzame thee zoals deze bij het ontbijt of voor je gaat slapen, is een ideale manier om je hart te verwarmen en stress te verbannen.

by Marlies de Pape

you might also like