Home / Conditie / Lijnen / 10 tips om 10 kilo af te vallen

© Thinkstock
Conditie

10 tips om 10 kilo af te vallen

by Rédac Teemix Published on 1 maart 2012

1) Zoek steun

Motivatie is goed voor 70% van het dieet. Als nodig, schakel je een vriendin of je partner in als coach. Je kunt ook in groep lijnen: je lotgenoten zullen je extra aanmoedigen.

2) Neem voldoende tijd!

Tien kilo kun je niet afvallen op 1 week, niet op 1 maand en ook niet op 2 maanden. Neem de tijd om evenwichtiger te eten, anders kan je dieet falen of zul je bezwijken voor al wat lekker is. Over het algemeen verlies je best maximaal één kilo per week. Vergeet niet dat als je te snel afvalt, de kilo's er net zo snel weer bijkomen.

3) Raadpleeg een diëtist

10 kilo afvallen is niet weinig. Om ze definitief en gezond kwijt te raken, doe je best beroep op een diëtist, niet alleen voor voedingstips, maar ook voor motivatie en steun.

4) Vermijd zoetigheid en beleg

Iedereen weet het: tijdens een dieet vermijd je best vetten en suikers. Dit wil echter niet zeggen dat je nooit vetstoffen mag opnemen. Het is namelijk zo dat alle voedselfamilies noodzakelijke voedingsstoffen bevatten. We hebben daarom ook vetstoffen en suikers nodig. Een lepeltje olie mag dus best in je slaatje.

5) Eet voldoende vis

Vis is je beste vriend tijdens het dieet. Het bevat weinig calorieën, veel omega 3 en is lekker met groente. Er bestaan ook heel wat soorten vis: zalm, tonijn, wijting, koolvis, tong,... Keuze genoeg dus!
Opgelet: probeer gepaneerde vis te vermijden!

6) Vergeet niet te sporten

Sporten is vaak de grootste drempel tijdens het dieet. Je kunt er maar moeilijk aan beginnen, maar toch is het zo belangrijk. Alles is goed om wat beweging te hebben: of het nu gaat om trappen lopen, stofzuigen of inkopen die je te voet doet, het belangrijkste is bewegen! Je doet best 2 tot 3 uur aan sport per week, of je splitst het op en sport dagelijks 20 tot 30 minuten.

7) Ruim je koelkast op

Tijdens een dieet is het zeer belangrijk evenwichtig te eten. Alvorens te starten, zorg je best dat gebak, zoetigheid, beleg en ander ongezond voedsel verdwijnt, zodat je niet in verleiding kunt komen. Stel een eigen menukaart samen en maak een lijst van gezonde producten, en probeer je er ook aan te houden. Zorg ervoor dat je nooit inkopen gaat doen met een lege maag, je zou wel eens kunnen thuiskomen met een mand vol ongezonde lekkernijen.

8) Sla geen maaltijd over

Als je gaat diëten, heb je soms de neiging te willen overdrijven. De grootste fout die je kunt maken is een gerecht overslaan. Dit zorgt er eigenlijk voor dat je niet alleen meer zult eten bij de volgende maaltijd of meer zult snoepen, maar dat je lichaam ook meer zal opnemen bij de volgende maaltijd. Je eet dus best bij het ontbijt, de lunch en het avondeten en last een paar tussendoortjes in.

9) Neem 's avonds een lichte maaltijd

Als je wilt afvallen, moet je een eenvoudig principe naleven: eet goed 's morgens en 's middags, en eet licht 's avonds. 's Morgens en 's middags heeft het lichaam namelijk energie nodig, terwijl het 's avonds voedingsstoffen zal opslaan. Een lichte maaltijd zorgt bovendien ook voor een betere nachtrust.

10) Let op met drank

Alcohol lijkt onschuldig, maar eigenlijk zit het boordevol suiker. Beperk dus zeker je gebruik ervan als je wilt vermageren. Vermijd ook limonade, want ook deze drank zit boordevol suiker. Je kunt natuurlijk wel voor lightdrankjes kiezen, maar drink ze met mate. Eenmaal je ze te veel drinkt, word je verslaafd aan de smaak van suiker. Bovendien kan het ook een laxerend effect hebben.

Nog wat meer tips om 10 kilo af te vallen:

Groente en fruit in overvloed
Groenten mag je zoveel eten als je zelf wenst. Ze bevatten weinig calorieën, zitten boordevol vezels en vitaminen, en zijn ook nog eens voedzaam. Met fruit moet je wat meer opletten. Je eet best 2 tot 3 stukken fruit per dag en niet meer. Ze zijn goed voor het lichaam, maar bevatten toch best wat suiker.

Let op voor lightproducten
Lightproducten zijn goed, maar je moet je er ook niet aan overgeven. Lees aandachtig het etiket, want je kunt soms voor verrassingen komen te staan. Het product bevat misschien wel weinig suiker, maar dan wel weer meer vetstoffen, of vice versa, of uiteindelijk bevat het toch niet zo veel minder calorieën. Een ander gevaar: met de gedachte dat het een lightproduct is, eet je er meestal heel wat meer van.

Beweging
Om af te vallen, is het niet alleen belangrijk dat je op je voeding let, maar beweging is ook cruciaal. En dat betekent niet dat je elke dag twee uur moet zwoegen in de fitness. Ontdek deze manieren om gemakkelijk 100 calorieën te verbranden!

by Rédac Teemix

you might also like