Home / Lifestyle / Werk / Halt aan uitstelgedrag!

Lifestyle

Halt aan uitstelgedrag!

by Valérie Van Kerckvoorde Published on 14 januari 2013

Het huishouden, de boodschappen, de betalingen,... Ik zal het allemaal wel morgen doen. Wie heeft nog nooit iets naar een latere datum verzet terwijl hij of zij het eigenlijk nu had moeten doen? Dat heet uistellen. Wij geven je enkele tips om deze houding te begrijpen en tegen te gaan.

De oorzaken van deze slechte gewoonte
Dit uitstelgedrag kan voorkomen in meerdere domeinen: je professionele leven, je dagelijkse leven ofwel je emoties.
Als je jezelf ervan wilt verlossen, is het belangrijk dat je op zoek gaat naar de oorsprong van dit uitstelgedrag. In tegenstelling tot wat velen denken, ligt luiheid niet aan de basis van dit soort gedrag, maar wel een angstgevoel dat leidt tot schuldgevoelens en je blokkeert om nog iets te doen.
> Angst voor mislukking: Je kunt je onbekwaam voelen om een bepaalde beslissing te nemen of om voor een project of missie te gaan en vrezen dat je niet zult slagen en veel kritiek zult krijgen. Wat doen velen dan? Ze steken hun hoofd in het zand zoals struisvogels en trotseren niet datgene wat ze eigenlijk zouden moeten trotseren.
> Nood aan perfectie: Alles moet perfect zijn, of het nu om de organisatie van een feest gaat of een idee dat moet worden uitgewerkt,... Je absolute wil om te slagen of de bijna onmogelijke doelstellingen die je voor ogen hebt, remmen je volledig.
> Vrees voor succes: Het kan misschien paradoxaal lijken, maar toch kan het voor sommigen beangstigend zijn om succes te behalen. Ze vrezen een bluesgevoel na afloop bijvoorbeeld. Dit is verbonden aan angst voor het onbekende en het lege. Door niets te doen, wordt dit gevoel uitgesteld.
Weetje: Het is niet goed om deze gewoonte te dramatiseren. Sommigen functioneren enkel goed in stresssituaties en vinden de adrenalineboost zelfs motiverend/stimulerend.

Onze tips!
> Zelfvertrouwen hebben: Makkelijker gezegd dan gedaan! Uitstelgedrag is vaak een gevolg van een gebrek aan zelfvertrouwen en geloof in eigen kunnen. Het is belangrijk dat je eraan werkt, alleen of met de hulp van een therapeut.
> Beter je tijd beheren: Je horloge is je ergste vijand! Het is belangrijk dat je je tijd goed indeelt en je organiseert om te vermijden dat de dagen voorbijgaan zonder iets te doen. Twijfel er niet aan om lijsten te maken van datgene wat je moet doen. Maar hier blijft het wel belangrijk dat je haalbare doelstellingen vastlegt. Begin bijvoorbeeld met 3 of 4 dingen die je op een dag moet verwezenlijken. Het is beter om deze doelstellingen te behalen dan dat je een oneindige lijst maakt waar je niet eens aan begint. Het geeft ook een goed gevoel om vervolgens to-do's van je lijst te schrappen.
> Parasieten wegwerken: Het is onvoorstelbaar hoeveel andere dingen je plots te doen hebt, als je geen zin hebt om je op die ene hoofdactiviteit te concentreren. Je belt naar vriendinnen, ordent je schoenen en kleerkast, surft op het net,... Halt! Je moet deze parasieten opsporen en elimineren. Je moet je aandacht richten op die ene activiteit, zelfs als je je daarvoor even van de buitenwereld moet afschermen en bijvoorbeeld het antwoordapparaat moet inschakelen.
> Je projecteren… Beeld je heel even het gevoel van welbehagen in dat je hebt als je de taken, die je op een bepaalde manier verlammen, tot een goed einde hebt gebracht. Je moet je bewust worden welk goed gevoel je te wachten staat en je zult er dus alles aan proberen te doen om dit gevoel zo snel mogelijk te verkrijgen.
Je moet er in ieder geval toch door, dus waarom zou je niet onmiddellijk springen in plaats van eerst achteruit te gaan?!

Ontdek ook:


by Valérie Van Kerckvoorde

you might also like