Home / Lifestyle / Werk / 10 "fouten" op het werk waardoor je BETER wordt in je job

© Getty
Lifestyle

10 "fouten" op het werk waardoor je BETER wordt in je job

by Marlies de Pape Published on 9 mei 2014

Kleine foutjes zijn onoverkomelijk op het werk. Er zal koffie gemorst worden en je zal dt-fouten maken. Maar er zijn zo van die gedragingen waarvan je denkt dat ze fout zijn, maar die eigenlijk cruciaal zijn om te verbeteren in je job. Dit zijn tien "fouten" op de werkvloer die je best mag maken!

Soms zijn we zodanig bezig professioneel te zijn, dat we slecht werkgedrag aannemen en de lat onrealistisch hoog leggen voor onszelf. Maar er bestaan ook "fabel-fouten" waar je je absoluut niet schuldig om moet voelen. Je moet er zelfs meer van beginnen maken om een boost te geven aan je carrière.

1. Voor je mening opkomen

Is het niet zo dat werknemers enkel gezien en niet gehoord moeten worden? Niet meer! Als je een mening hebt, laat je die best horen. En nee, niet je mening over de das van je baas... Kantoren gaan vooruit door open gesprekken en vernieuwing. Als je vernieuwende ideeën hebt die anders verloren zouden gaan, laat het weten. Jouw meningen zullen van jou een werkkracht maken waarmee men rekening houdt.

2. Voortdurend je e-mail checken (zelfs tijdens het weekend)

Misschien niet het beste wat je kan doen in je persoonlijke leven, maar als heel je online leven in je binnenzak past via je iPhone, is het moeilijk niet toe te geven aan de verleiding om je e-mail te checken. Als je altijd je e-mails volgt, zal je altijd weten wat er aan de hand is op kantoor.

3. Luidop nadenken

Als je VOORTDUREND luidop nadenkt en tegen niemand in het bijzonder praat, kan het vervelend worden voor je collega's. De volgende keer dat je een probleem moet oplossen, vraag aan je collega's of ze even willen brainstormen met jou. Zo krijg je de mening van iemand anders er gratis bij en maak je vrienden op het werk (in plaats van een kwade vijand). Brainstormen kan tot de beste resultaten leiden.

4. Feedback heel serieus nemen

Je moet je niet zo hard laten raken door feedback dat je zin hebt om in een hoekje weg te kruipen en een potje te huilen, maar constructieve kritiek is één van de manieren om bij te leren. Word niet depressief als je feedback krijgt, maar doe ook niet het tegenovergestelde: je er absoluut niets van aantrekken. Hou er voldoende rekening mee zodat je werk de volgende keer feilloos is.

5. Je deelt soms wat te veel met je collega's

Ok, niemand wil weten over je leuke avontuurtjes tussen de lakens gisteravond, maar je zou wel degelijk vrienden moeten maken op kantoor. Ga eens iets drinken met je collega's! Het gesprek in zo'n situatie zou wel eens volledig anders kunnen verlopen dan op het werk. Het is niet omdat het collega's zijn, dat je enkel over werk-dingen mag praten!

6. Soms begin je aan een project zonder echt plan

Lijstjes en organisatie zijn zeer belangrijk op de werkvloer, maar soms heb je gewoon geen idee hoe je een bepaald project moet aanpakken. Als je meer uitleg hebt gevraagd en het de bedoeling is dat je je creatieve kant naar boven haalt, is het soms moeilijk om een specifieke aanpak te vinden. In plaats van te zitten wachten op de goddelijke inspiratie, duik er gewoon in. De beste ideeën worden soms geboren wanneer je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

7. Tijdens de dag pauzes nemen

Als het geen middagpauze is, neem je aan dat je verondersteld bent aan je bureau te zitten werken. Maar dat is niet helemaal waar. Het is goed om af en toe een pauze in te lassen, en het is een uitstekende manier om je hersenen even te laten uitblazen. Wandel eens rond, neem een glaasje water en concentreer je. Als je weer terugkomt, zal je twee keer zo productief zijn. Zie je wel, helemaal geen tijdverlies!

8. Je schuift deadlines soms terug

Niemand wil DIE persoon zijn die zijn werk te laat indient. Echt NIEMAND. En je moet er zeker geen gewoonte van maken. Soms heb je echter een klein beetje meer tijd nodig om een project volledig af te werken. Tenzij je een snel ineengestoken versie wilt afgeven, vraag je toch best wat extra tijd. Zo lever je een kunstwerkje af waar je bazen je zullen voor bedanken.

9. Je bent verslaafd aan de sociale netwerksites

Dat is nu geen excuus om tijdens de werkuren met je vrienden te chatten op Facebook, maar af en toe een blik werpen op de sociale netwerksites is niet slecht meer. Door op de hoogte te zijn van de laatste trends en nieuwtjes, weet je wat er draait in de wereld, en dat is goed in elk domein!

10. Je bent niet bang om fouten te maken

Het is niet nodig om te panikeren omdat je een fout zou maken. Je moet geconcentreerd en georganiseerd te werk gaan, maar dat betekent niet dat je voortdurend in angst moet leven. Als je wat meer op je gemak bent, zal je werkleven eens zo vloeiend verlopen.

Meer op wewomen.be:
Promotie maken? 8 strategieën om uit te blinken op je werk
30 ideeën om je job leuker te maken
Werk en kinderen verzoenen

by Marlies de Pape

you might also like