Home / Beauty / Lichaam en gezicht / Stop the Beauty Madness: een campagne die komaf maakt met schoonheidsidealen (foto's)

© Stop the Beauty Madness
Beauty

Stop the Beauty Madness: een campagne die komaf maakt met schoonheidsidealen (foto's)

by Marlies de Pape Published on 11 augustus 2014

De schoonheid van een vrouw, of die nu voldoet aan de schoonheidsidealen die vandaag van tel zijn, bepaalt haar waarde niet. Vrouwen moeten zich bevrijden van deze normen om zich goed te voelen, want het is niet omdat je eraan voldoet, dat je gelukkiger zal zijn. En deze nieuwe campagne gaat vrouwen hiermee helpen.

De huidige schoonheidsidealen en ons voortdurend streven naar een perfectie die bepaald wordt door foto's die we constant voorgeschoteld krijgen in reclame, op televisie, in tijdschrijften, zorgen ervoor dat we altijd "te weinig" of "te veel" van iets zijn. Te klein, te dik, te wit, niet wit genoeg, te mager... Er bestaan net zoveel opmerkingen als vrouwelijke lichaamsvormen. En ook al is er wel "iets in de natuur naar elk zijn smaak", uiteindelijk blijft niemand gespaard, zelfs niet de topmodellen die voor velen een ideale fysiek vertegenwoordigen maar voor anderen zijn het gewoon jonge meisjes die vel over been zijn. Sinds kort zijn normaliteit, diversiteit, naturel en "normen" een meedogenloze oorlog aangegaan die ons volledig schizofreen, of zelfs onverdraagzaam, heeft gemaakt.

Deze zware realiteit bracht Robin Rice op het idee een campagne op te starten die de vinger op de wonde legt en dus de oorzaak van het probleem, die diep in ons binnenste verankerd is, aanpakt, De campagne genaamd, Stop the Beauty Madness, behandelt zowel wijdverspreide stereotypen (zelfs onbewust door ons), als normen die een grote plaats in ons bestaan innemen. Dankzij 25 valse reclamefoto's moedigt ze vrouwen aan anders naar zichzelf en naar anderen te kijken. Om elk van haar waardevolle of kritieke boodschappen te illustreren, hoefde de Amerikaanse niet ver te zoeken. Ze nam foto's die al beschikbaar waren in royalty-free beeldcollecties die vaak gebruikt worden door tijdschriften en websites die zich jammer genoeg enkel richten tot de stereotiepe foto's.

Wat is er mis met deze foto? Helemaal niets. © Stop the Beauty Madness

Zo kan je op de foto van een jonge gespierde vrouw die aan boksen doet, lezen: "Ik ben geen man, geen dier, geen lesbienne en ik wil niets bewijzen. Ik heb gewoon een keuze gemaakt". Daarnaast staat een ander beeld van een jong meisje dat deelnam aan een miss-verkiezing: "Wat ik later wil worden? Mooi.". Of nog: "Ik heb geen anorexia. Ik ben niet ziek. Ik heb geen geluk. Ik ben mager. Dat is een lichaamsvorm", bij een model dat lijkt te poseren voor een kledingmerk. Thigh gap, hyperseksualisering, de magerheidscultus of juist ronde vormen willen, rassendiscriminatie, stereotypen, kleine opmerkingen waarvan we denken dat ze niet belangrijk zijn... Al deze tegenstrijdigheden, ideeën en feiten worden heel bekwaam tentoongesteld voor Stop the Beauty Madness.
"Een deel van de campagne bestaat erin de lelijke waarheid die in onze maatschappij en in ons denken is geslopen, aan de kaak te stellen.", kunnen we lezen op de website van de campagne. "Het gaat om harde woorden die gelezen en begrepen moet worden voor wat ze willen zeggen. Het is niet altijd mooi om te zien wat er diep in onze psyche verborgen zit, maar het is belangrijk om het duidelijk te zien zodat we het kunnen veranderen."

"We kijken naar vrouwenbladen en modefoto's, en of je er nu in gelooft of niet, we hebben er zodanig veel gezien en ze zijn zodanig vaak naar voor geschoven, dat iets in ons aangaf "dit is mooi". Of het nu overeenkomt of niet met onze waarden, er is iets diep in onszelf geslopen en we vergelijken ons ermee.", legt Robin Rice uit aan de Huffington Post. Het project, bestemd voor de sociale netwerksites, is al viraal gegaan dankzij de choquerende foto's, maar gaat nog verder. Iedereen die zich aangesproken voelt, wordt gevraagd mee te doen aan een gesprek met andere personen en met de vrouwen die aan de basis liggen van deze bevrijdingsbeweging. Op de facebookpagina van het project kunnen vrouwen hun selfies plaatsen om te tonen dat ze zelfvertrouwen hebben. We juichen het initiatief alvast toe en we hopen dat het vrucht zal dragen.

by Marlies de Pape