Home / Relatie / Psychologie / Nieuwjaarsvoornemens: zo houd je ze in 2014 wél vol!

© Thinkstock
Relatie

Nieuwjaarsvoornemens: zo houd je ze in 2014 wél vol!

by Dorothee Gebele Published on 27 december 2013
A-
A+

We weten allemaal hoe het gaat, je hebt je goede voornemens voor het nieuwe jaar nog niet gemaakt en ze zijn alweer gebroken. Meer sporten, gezonder eten, stoppen met roken of een nieuwe hobby zoeken die je deze keer wel gaat volhouden zijn allemaal populaire voornemens die we elk jaar opnieuw trachten vol te houden. Jammer genoeg is dat makkelijker gezegd dan gedaan en worden we vaak in de verleiding gebracht om deze voornemens al snel op te geven.

2014 wordt het jaar waar jij jouw voornemens wel kan volhouden, en dan wel door deze tips!

Lijstjes

First things first: maak een overzicht van jouw goede voornemens en de redenen waarom je deze nu net precies gekozen hebt. Bij elk voornemen lijst je de voordelen en de nadelen op, zo krijg je een heel duidelijk overzicht van het doel dat je wil bereiken in 2014 en met één snelle blik op jouw lijstje weet je meteen weer de redenen waarom je dat voornemen alweer genomen had. Lijstjes zijn handig wanneer je een moeilijk moment hebt en het gevoel hebt dat je wil opgeven, door de voordelen van je voornemen op een lijstje te zien ben je sneller terug gemotiveerd.

Haalbare verandering

Het kan best zijn dat jij je om klokslag middernacht hebt voorgenomen om vijf keer per week te gaan sporten, maar wees je bewust van de haalbaarheid van je voornemens. In realiteit heb je het doorgaans te druk met andere zaken om dit echt te realiseren en ga je bijgevolg sneller afhaken wanneer je voornemen niet haalbaar lijkt. Kies daarom liever voor een gedragsverandering die tegelijkertijd effectief en haalbaar is. Eén keer per week naar de sportschool is alvast een goed begin en zal vast een pak makkelijker zijn voor jou. Wie weet vind je het zo leuk dat je het daarna vanzelf meer gaat doen!

Negatieve connotatie

Ze heten goede voornemens om een reden, als je jezelf dingen gaat opleggen die een negatieve connotatie hebben ben je vanzelf minder geneigd om ze op te volgen. Zeg dus niet: “ik mag niet meer snoepen”, maar liever “ik ga vanaf nu gezonder eten”. Zo leg je minder de nadruk op iets wat je eigenlijk wel wil, maar niet van jezelf mag.

Wees duidelijk

Hierbij komt tip nummer één van de lijstjes ongetwijfeld van pas! Vage voornemens zullen je nergens brengen, het is belangrijk om een heel duidelijk doel voor ogen te hebben en af te bakenen wat je hier nu precies mee bedoelt. Zeggen dat je voortaan beter je best zal doen in het leven, is te vaag en zal je bijgevolg ook niet volhouden in het nieuwe jaar.

by Dorothee Gebele

you might also like