Home / Lifestyle / Maatschappij / Verkeersveiligheid: Je eigen begrafenis bijwonen met deze confronterende campagne (Video)

© Youtube
Lifestyle

Verkeersveiligheid: Je eigen begrafenis bijwonen met deze confronterende campagne (Video)

by Marlies de Pape Published on 8 april 2014

Elk jaar sterven er in België nog een 700-tal mensen in het verkeer. Een cijfer dat nog verlaagd moet worden en dat organisaties inspireert om confronterende campagnes uit te denken. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft zijn nieuwe campagne uit de doeken gedaan die verschillende mensen een ervaring doet beleven die ze niet snel zullen vergeten...

Heb je je eigen begrafenis al voorgesteld? Want dat is het onprettige idee achter de nieuwe bewustmakingscampagne van het BIVV, gerealiseerd door het agentschap 20something. Het instituut heeft verschillende mensen een ware nachtmerrie doen beleven, om hen op een harde manier bewust te maken van de gevaren op de weg.
De onbekenden die dachten dat ze een vriend of familielid gingen terugzien, komen terecht in een begrafeniszaal tijdens een herdenkingsdienst. Ze zijn eerst verrast, maar begrijpen al snel waar het om draait... hun eigen begrafenis. Hun naasten lezen emotionele teksten voor over hoe fantastisch ze zijn geweest, en vragen hen voorzichtig te zijn: "Ik wil je niet verliezen", "Rij nooit meer te snel, ik hou te veel van je om je te verliezen". Een intens moment dat aanzet tot nadenken...

Loading...

Wat wil je absoluut doen voordat je sterft?

Jonge bestuurders zijn heel vaak het slachtoffer in verkeersongevallen: 19% van alle verkeersdoden in België waren jongeren tussen 18 en 24 jaar. Dit is niet enkel het geval in België. Ook in Frankrijk proberen de instellingen op een originele manier campagne te voeren om deze bevolkingsgroep te sensibiliseren en hen bewust te maken van het gevaar. Zo is er op 2 april een actie van start gegaan: "Avant de mourir" (alvorens te sterven).
Er werden grote borden opgehangen in Parijs waar mensen hun wens kenbaar maakten over wat ze nog wouden doen voordat ze sterven. Dit werd ook gedeeld op sociale netwerksites en op de site van de campagne. Dit project werd eerst opgestart in de Verenigde Staten en heeft zo de Franse verkeersveiligheidsdienst geïnspireerd.

De communicatieverantwoordelijke van de organisatie, Thomas Le Quellec, deelt ons mee dat er in het begin van de campagne vrij veel negatieve commentaar kwam, maar uiteindelijk kregen ze toch positieve reacties, vooral via Twitter. De borden in Parijs werden dan ook vaak vervangen door nieuwe ideeën.
Iedereen vulde deze zin dus aan: "Voordat ik sterf, wil ik...". "Mijn kinderen opvoeden", "Ik hou van jou zeggen", "De wereld veranderen, "De liefde bedrijven"... Heel wat plannen die ons doen beseffen dat het leven te kort en te dierbaar is om het in het verkeer op het spel te zetten.

Wat wil jij nog doen voor je sterft? Laat het ons weten!

by Marlies de Pape

you might also like