Home / Mama / Zwangerschap / Twee maanden zwanger

Mama

Twee maanden zwanger

by Marlies de Pape Published on 10 september 2014

Je weet nu zeker dat je zwanger bent en hebt alle medische tests gedaan.

Prioriteit

Maak een afspraak met je gynaecoloog voor de twaalfde week:

  • Er zal een persoonlijk dossier opgemaakt worden dat essentieel is om je zwangerschap op te volgen, met je persoonlijk verleden en de medische geschiedenis van je familie.
  • Je zal een bloedonderzoek en urine-onderzoek moeten laten doen, een gynaecologisch onderzoek en je zal ook gewogen worden.
  • De dokter zal je voedingssupplementen voorschrijven zodat je geen tekorten hebt. Foliumzuur, dat je al mag nemen nog voor de conceptie, ijzer en magnesium zijn van groot belang voor de goede ontwikkeling van je baby.

Evolutie van de baby

Het zenuwstelsel, de longen, lever, maag en pancreas ontwikkelen zich volop. De ruggengraat en nieren beginnen zich ook te vormen evenals de eerste spieren waardoor je baby kan bewegen. Je kan de gezichtszenuw, de oren, tong en neus nu al zien op een echo, ook al kan het embryo nog niet zien of horen. Het kleine hartje deelt zich op in een rechterhelft en een linkerhelft.
Op het einde van de tweede maand, meet het embryo ongeveer 3 cm en weegt 2-3 gram.

Gezondheid

  • Als je 's ochtends misselijk bent, drink een glas water en eet dan iets kleins in je bed. Wacht een kwartiertje voor je opstaat. Drink kamille- of gemberthee in plaats van koffie of zwarte thee.
  • Als je last hebt van kleine kwaaltjes zoals opvliegers, vaak naar het toilet moeten gaan, pijnlijke borsten, zure oprispingen, hoofdpijn, duizeligheid, neusbloedingen, jeuk of dagelijks overgeven, kun je verlichting zoeken bij homeopathische middelen die geen kwaad kunnen voor je baby.
  • Raadpleeg een dokter als je groenachtige of slecht ruikende afscheiding hebt.
  • Als je moe bent en je overdag kan slapen, dan kan een korte siësta van 20 minuten wonderen doen.
  • Het is mogelijk dat je sneller ademt en je hart sneller klopt. Doe het dan rustig aan, terwijl je je dagelijkse klusjes doet.
  • Buikkrampen zijn volkomen normaal en mogen niet verward worden met weeën van de baarmoeder. Probeer te ontspannen als je er last van hebt en haal diep adem.
  • Probeer een lichte sportactiviteit te doen zoals wandelen of zwemmen of zelfs aerobics, yoga of dansen.
  • Drink minstens 1,5 liter water per dag zodat je geen urineweginfecties oploopt.

Voeding

  • Geef de voorkeur aan verse producten in plaats van diepgevroren en varieer. Zorg dat je genoeg proteïnen eet die essentieel zijn voor de ontwikkeling van de spieren van je baby. Als je zwanger bent, mag je meer calorieën opnemen, maar eet liever wat meer koolhydraten dan zoetigheden waar je misschien naar verlangt. Vermijd te vet, te zoet of te veel zout.
  • Houd je gewicht in het oog voor je welzijn en je gezondheid. Normaal gezien kom je gedurende je hele zwangerschap 10 tot 12 kilo bij (minder als je al overgewicht had of iets meer als je mager was).

Verzorg je huid

Verzorg je huid goed zodat je geen striemen krijgt, die wel normaal zijn, maar nooit meer weggaan! Kies voor biologische olie of crèmes speciaal voor zwangere vrouwen, die per definitie, veilig zijn.

Draag zorg voor jezelf

  • Het is mogelijk dat je tijdens je zwangerschap aan jezelf begint te twijfelen. Je kan ook last hebben van humeurschommelingen en onverwachte opwellingen. Je hebt veel liefde, tederheid en begrip nodig.
  • Je bent bang voor de plotse verandering van je lichaam of dat er complicaties zullen zijn en je baby ziek zal zijn. Al deze angsten zijn volkomen normaal en iedere aanstaande mama krijgt hiermee te maken.
  • Praat met je vroedvrouw of dokter of iemand die je vertrouwt. Ze kunnen je vertrouwen boosten en je angsten wegnemen.

by Marlies de Pape

you might also like