Home / Mama / Zwangerschap / Aankomen tijdens de zwangerschap

Mama

Aankomen tijdens de zwangerschap

by Rédac Teemix Published on 2 maart 2012

Tijdens de eerste maanden van de zwangerschap heb je de kilo's meestal nog goed onder controle, maar hoe verder je bent gevorderd, hoe meer je aankomt, en hoe meer je eet. Waar moet je voor opletten en wat is minder belangrijk?

We hebben een duidelijk overzicht gemaakt in tien puntjes over gewicht, kilo's en zwangerschap.

1 - Ik ben zwanger en ik heb de indruk meer honger te hebben.

Juist. Tijdens de zwangerschap ontwikkelen er zich bepaalde hormonen die zorgen voor meer eetlust. Zonder het te beseffen, zul je vaak een grotere portie eten. Let er wel op hierin niet te overdrijven!

2 - Tijdens de zwangerschap moet je eten voor twee.

Fout. Tijdens de zwangerschap eet je niet voor twee, maar let je erop dat je voldoende voedingsstoffen voor mama en baby opneemt! Je eetlust past zich geleidelijk aan aan de hoeveelheid energie die je nodig hebt.

Het is noodzakelijk evenwichtig te eten, vooral als je slechte eetgewoonten had voordat je zwanger werd. Eet voldoende fruit en groente (bij voorkeur bioproducten om pesticiden te vermijden!), zuivelproducten onder alle vormen, vis en volkoren producten en eet je vlees voldoende gebakken. Probeer te vettig, te gesuikerd en ongezond voedsel te vermijden.

3 - Een zwangere vrouw komt 1 kilo per maand aan

Fout. Hoewel de gewichtstoename inderdaad een stijgende curve volgt, kom je niet maandelijks hetzelfde gewicht aan tijdens je zwangerschap.

Eerste trimester
Er is slechts een kleine gewichtstoename. Sommige vrouwen vermageren zelfs aan het begin van de zwangerschap omwille van misselijkheid en braken.

Tweede trimester
Het gaat hier al heel wat sneller. Tijdens het tweede trimester hebben toekomstige mama's vaak ontzettende honger of ontzettend veel zin in eten (anderen hebben dan weer een afkeer van bepaald voedsel). Ontzeg je niets, maar let op voor geknabbel. Je kan beter vier tot vijf kleine maaltijden eten op een dag. Overdrijf ook niet met snoepgoed. Tegen de zesde maand ben je best 6 kilo aangekomen, zeker niet minder. Het is niet zo erg als het toch wat meer is. Raadpleeg wel een arts als je merkt dat je gewichtstoename steil naar omhoog gaat.

Derde trimester
Over het algemeen is er een gemiddelde gewichtstoename van 1 tot 1,5 kilo per maand, ofwel een totale gewichtstoename van 9 tot 12 kilo aan het einde van de zwangerschap.

De laatste weken van de zwangerschap zijn meestal het zwaarste. Het wordt moeilijk om je drang naar voedsel tegen te gaan en zelfs af te remmen. Tijdens deze laatste weken zul je spectaculair bijkomen. Let dus op, maar honger je vooral niet uit.

4 - De gewichtsverdeling is helft mama, helft baby

Fout. De aangekomen kilo's worden als volgt verdeeld:
Voor de baby:
3 tot 4 kg

Voor de mama:
Baarmoeder: 900 gr
Moederkoek: 500 gr
Borsten: 400 gr
Bloedvolume: 1,5 kg
Vetreserves: 2 tot 3 kg
Waterretentie: 2 kg

Weetje: Een aantal van deze extra kilo's is nodig voor een vetreserve die gebruikt wordt wanneer je de borst geeft.

5 - Het aankomen verschilt van vrouw tot vrouw

Juist. Elke vrouw is anders en elke vrouw zal tijdens haar zwangerschap anders aankomen. Er bestaan echter wel variabelen die een schatting geven van de gewenste gewichtstoename.

We verwijzen naar de body mass index (BMI) vóór de zwangerschap om een ideale gewichtstoename te berekenen. Hiervoor gebruiken we de Lorentz-formule. Het is de verhouding tussen je gewicht en het kwadraat van je lichaamslengte in meter. Om je BMI te berekenen: (gewicht in kg) / (lengte in meter) x (lengte in meter).

Volgens je BMI is de ideale gewichtstoename:

Tot 18 - maximum 20 kg

Van 19 tot 22 - ongeveer 15 kg

Van 22 tot 24 - ongeveer 12 kg

+ 24 - Niet meer dan 10kg

Neem echter geen genoegen met deze index, en raadpleeg je arts om je gewichtstoename te controleren. Veel heeft ook te maken met je gezondheidstoestand.

Opgelet! Vaak komen vrouwen die voor de zwangerschap al overgewicht hadden, het meeste aan.

6- Ik ben te veel aangekomen, en moet dus lijnen tot aan de bevalling.

Fout. Lijn niet tijdens je zwangerschap: je wordt alleen maar gefrustreerd en neemt waarschijnlijk ook niet voldoende voedingsstoffen op. Als je te veel bent aangekomen, spreek je er best over met je arts. Hij zal je goede tips geven en uitleggen wat je zeker wel en niet mag eten. Vergeet bovenal niet dat je zowel voor jezelf als voor je baby eet. Voor zijn evolutie is het belangrijk je goed te voeden.

7 - Ik moet mijn voedseldrang tegengaan.

Fout! Droom je over chocolade, snoepjes of karamelbonbons? Gun jezelf dan af en toe een pleziertje... Maar doe het met mate. Je moet kunnen toegeven aan je zin, want hoe meer je je ertegen verzet, hoe groter de kans is dat je je op iets stort dat mogelijk nog slechter voor je is.

8 - Zelfs al kom ik niet veel aan, toch is de kans groot dat ik zwangerschapsstriemen zal hebben.

Juist. Als je minder aankomt, is het toch mogelijk om zwangerschapsstriemen te hebben. Bepaalde factoren spelen mee in de vorming van deze striemen. Je lichaam zal bijvoorbeeld cortisol, een zwangerschapshormoon, vrijmaken wat striemen veroorzaakt. Een jonge en strakke huid zal ook gemakkelijker striemen vertonen. Verzorg je huid dus goed.

9- Vanuit medisch standpunt is het niet gevaarlijk om aan te komen tijdens de zwangerschap.

Fout. Aankomen tijdens een zwangerschap is heel normaal, maar je mag er niet in overdrijven. Overtollige kilo's raak je namelijk moeilijker kwijt na de bevalling, ze beïnvloeden je humeur en je moraal en moedigen de baby blues aan. Een te grote gewichtstoename kan ook een bepalende factor spelen in zwangerschapsdiabetes. Overtollige kilo's tijdens de zwangerschap kunnen ook leiden tot een grotere vermoeidheid en pijn aan de lendenen.

10 - Als ik overgewicht heb vóór mijn zwangerschap, dan maakt dit ze moeilijker.

Juist. Overgewicht maakt het moeilijker om zwanger te worden, omdat het het hormonaal evenwicht en de menstruatie beïnvloedt. Vaak is overgewicht synoniem van ovulatieproblemen en vermindert het de doeltreffendheid van de kunstmatige voortplanting. Overgewicht voor de zwangerschap kan ook leiden tot:

    • Een verhoogd risico op miskramen tijdens het eerste trimester.
    • Meer problemen met een hoge bloeddruk.
    • Een hoog risico op zwangerschapsdiabetes.
    • Een hoger percentage keizersneden.

    Goed nieuws is wel dat overgewicht geen enkele invloed heeft op het risico van prematuriteit.

    Lees ook:
    > Bereken je BMI
    > Seks tijdens de zwangerschap
    > Groei van een baby in de baarmoeder
    > Bereken je bevallingsdatum!

    Volg ons op facebook!

    by Rédac Teemix

    you might also like