Home / Lifestyle / Werk / Een sollicitatie­brief schrijven

Lifestyle

Een sollicitatie­brief schrijven

by Rédac Teemix Published on 19 maart 2012

De onderdelen Een sollicitatiebrief bestaat uit drie delen: - De inleiding schetst de context van de sollicitatie. Bijvoorbeeld: "Ik heb mijn diploma vorig jaar aan Business School xxx behaald, en uw vacature op site xxx interesseert me dus sterk." - De argumentatie is het tweede deel en moet de werver overtuigen. Je moet je CV op de juiste manier verbinden met de werkaanbieding. - In de conclusie ten slotte kun je vragen naar een ontmoeting en een gesprek.

De belangrijkste elementen

Zoals de naam al doet vermoeden, moet een sollicitatie- of motivatiebrief de motivatie van de werkzoekende beschrijven. In tegenstelling tot het CV, is het geen opsomming van verschillende feiten en ervaringen. De werver moet bij het lezen van je argumentatie begrijpen wat je nu precies aantrekt in deze functie, wat jouw kwaliteiten en pluspunten zijn en wat jouw werkwijze is.

Het hoofd van HR moet ideeën lezen die in de lijn liggen van het bedrijf en die dezelfde gedachtegang volgen. Dankzij internet kun je je tegenwoordig goed informeren over een onderneming alvorens je brief te versturen. Je kunt dus kwaliteiten naar voren schuiven die volgens jou overeenkomen met de bedrijfscultuur.

De toon

De toon van je brief hangt af van de bedrijfstak waarin je solliciteert. Vermijd het bijvoorbeeld om een onconventionele brief te schrijven als je in de luxesector wilt werken. Wil je werken in de communicatie, de media of de creatie in tegenstelling, dan kun je een heel wat vlottere brief schrijven. Je moet origineel zijn zonder pretentieus over te komen en het belangrijkste is dat je jezelf trouw blijft en het eenvoudig houdt.

De te vermijden valstrikken

- Zeg neen tegen copy-paste. Je mag nooit een brief versturen met een verkeerde bedrijfsnaam of een verkeerde naam van je contactpersoon in de hoofding.
- Maak je sollicitatiebrief niet te lang. Als je een roman schrijft, heeft de werver geen zicht meer op de essentie en zal hij je brief snel aan de kant schuiven.
- Schenk ook aandacht aan het lettertype: maak het niet te dik, niet te klein, en vermijd zeker gekreukt en bevlekt papier.

Hoe onderscheid je je?

- Scan je handtekening en voeg ze toe aan je Worddocument. Het is dat kleine tikkeltje meer dat je brief persoonlijk maakt.
- Houd het kort! Een werver leest liever een beknopte en gerichte brief van een 15-tal regels waarin er over elk woord werd nagedacht.

Ontdek ook:
>
Nieuwe job: Carrière-advies
> Test: Heb jij de ideale baan?

by Rédac Teemix

you might also like