Home / Conditie / Welzijn / 15 manieren om het beste te halen uit je schoonheidsslaapje

© Pinterest/ Found on blackswandive.tumblr.com
Conditie

15 manieren om het beste te halen uit je schoonheidsslaapje

by Marlies de Pape Published on 26 september 2014

De stress van je dagelijkse leven kan heel wat schade aanrichten voor je huid. Om niet te spreken van omgevingsfactoren. Vervuiling, sigaretten en de zon zijn allemaal nadelig voor je gezicht, maar gelukkig is er iets dat al die schade ongedaan kan maken en je huid weer herstellen. Een schoonheidsslaapje! Met de hulp van voedingsdeskundigen en experten, hebben we 15 tips opgesteld die je gewoon moet proberen om er elke ochtend weer stralend mooi uit te zien...

Een schoonheidsslaapje wordt vaak voorgeschoteld als de meest effectieve manier om de tijd terug te draaien op je gezicht, maar moeten we dat allemaal geloven? Dermatoloog en professor dr. Nick Lowe is het ermee eens dat een goede nachtrust je mooi kan maken.
"Uit een studie, gevoerd door het University Hospital Case Medical Centre, blijkt dat de huid sneller veroudert als je niet genoeg slaapt. Slechte slapers hadden meer rimpels, ongelijke pigmentatie en minder elastische huid. De goede slapers (vrouwen die meer dan 7 uur per nacht sliepen) hadden een beter gehydrateerde huid en herstelden sneller van een verbrande huid dan vrouwen die 5 uur of minder slapen."
En de grootste shock? Buitenstaanders schatten de slechte slapers vier jaar ouder en de goede slapers tot acht jaar jonger!
Hoog tijd dus om deze tips van experten in uitvoering te brengen.

1. Goed slapen

Met onze drukke levensstijl, is het geen verrassing dat 60% van de vrouwen zegt dat ze niet genoeg slapen 's nachts. Maar zoals je waarschijnlijk wel weet, kan gebrek aan slaap heel wat schade veroorzaken voor je huid.
"Terwijl je slaapt, kunnen je lichaamssystemen herstellen en regenereren. Je huid ontgift 's nachts. Om het beste uit je slaap te halen, creëer een ideale slaapomgeving die koel, droog, donker en rustig is. Hoe beter je slaapt, hoe beter je huid zal kunnen herstellen en regenereren.", zegt onze dermatolooog dr. Murad.
Een goede nachtrust vermindert de kans op puistjes, verjongt de huid en licht ze op.

2. Evalueer je routine voor je gaat slapen

We surfen 's avonds vaak laat op het internet, sturen berichtjes of kijken tv, terwijl we eigenlijk al in dromenland zouden moeten vertoeven. Hoe pakken we dit probleem aan? "Volg een routine voor je gaat slapen, zoals een warme douche of bad nemen, een kruidenthee drinken of licht stretchen.", zegt voedingsdeskundige Caroline Farrell.
Als je je hoofd niet tot rust kunt laten komen, probeer dan elke avond dezelfde routine vol te houden. Lees een boek en laat je ogen langzaam dichtvallen of zet wat zachte muziek op om in te doezelen.
Als je sommige gedachten echt niet uit je hoofd kunt zetten, leg een notitieboekje op je nachtkastje en schrijf je gedachten neer - een eenvoudige manier om tot rust te komen.

3. Vermijd caffeïne...

... tot zes uur voor je naar bed gaat. Na een hectische dag op het werk, heb je soms zin in een kop koffie om ook 's avonds nog wat door te kunnen gaan, maar dit gaat je schoonheidsslaapje zeker niet ten goede komen. Caroline waarschuwt ons: "Caffeïne is een opwekkend middel dat ongeveer zes uur in je lichaam blijft. Het zit in koffie, thee, groene thee, chocolade, sommige frisdrank en sommige geneesmiddelen." Maak er een regel van om caffeÏne buiten te sluiten in de namiddag. Voorgoed!

4. Drink niets meer tot twee uur voor je gaat slapen

"Om te vermijden dat je 's nachts naar het toilet moet gaan, of toch tenminste minder vaak.", zegt Caroline. Vermijd slaapmutsjes want die zorgen er net voor dat je voortdurend naar het toilet gaat moeten. Voor een mooi gezicht heb je ononderbroken slaap nodig.

5. Neem een warm bad

Een lekker warm bad na een lange dag is de ideale manier om de realiteit even te ontvluchten en je weer fris te voelen. Het zal je nachtrust ook zeker niet belemmeren.
"Een warm bad voor je gaat slapen en een koele slaapkamer, laat je lichaamstemperatuur zakken waardoor je sneller in slaap zal vallen", zegt Caroline. Voeg wat badzout of lavendelolie toe aan je bad om nog beter te ontspannen.

6. Gebruik honing!

We hebben het al gehad over manukahoning, en we krijgen er maar niet genoeg van. Het helpt verkoudheden te bestrijden, gaat acne tegen en doet zelfs wonderen voor je slaap.
Verwen jezelf 's avonds met een nostalgische lekkernij. Experten raden aan om een lepel of twee manukahoning op te lossen in warme melk een uur voor je gaat slapen.
"In honing zit het aminozuur, tryptofaan, een bruut materiaal dat je hersenen gebruiken om serotonine en melatonine te produceren."

7. Verander regelmatig je kussen

Kom je er maar niet uit waarom je altijd dezelfde puistjes krijgt op je wangen? Heb je alles al geprobeerd, maar lijkt niets te werken? Het probleem zou wel eens je kussenovertrek kunnen zijn, zegt dr. Murad: "Verander regelmatig je kussenovertrek! Anders kunnen bacteria zich ophopen en puistjes veroorzaken."
Investeer in een zijden kussenhoes die zacht over je huid zal wrijven om plooien en rimpels te voorkomen. "Zijde bevat aminozuren gelijkaardig aan die in dagcrèmes. Ze drogen je huid dus niet uit, wat wel het geval kan zijn met andere materialen.", zegt dr. Nick Lowe. Kies in elk geval, ook al is het geen zijde, voor witte overtrekken want verf of kleurstoffen kunnen je huid irriteren.

8. Slaap op je rug

Als je bezorgd bent over je ouderdom en je favoriete slaappositie wilt inruilen voor een huid zonder rimpels, dan moet je deze tip zeker eens proberen!
"Slaaprimpels worden vaak beschouwd als een mythe, maar ze zijn een echte dermatologische realiteit. Op je zij slapen of met je gezicht op je kussen, kan rimpels veroorzaken, terwijl op je rug slapen het omgekeerde doet.", aldus dr. Murad.

9. Een lichte snack voor het slapengaan!

We hadden nooit gedacht dat cottage cheese en druiven de perfecte combinatie waren om ons beter te laten slapen, maar ze zijn blijkbaar de ideale snack om in te dommelen.
"Cottage cheese bevat het aminozuur tryptofaan waardoor je goed gaat slapen. Ook druiven zijn een goede keuze, want ze zijn de enige vruchten die melatonine bevatten.", aldus dermatoloog dr. Perricone.
Ook amandelen, walnoten, kalkoen, volkoren producten, rijst en pompoenzaadjes stimuleren de productie van serotonine. Zorg er wel voor dat je 's avonds een lichte maaltijd neemt.

10. Verzorg je nagels

Om echt alles uit je schoonheidsslaapje te halen, waarom zou je niet enkele minuten besteden aan je hardwerkende vingertoppen tijdens je avondroutine? We verwaarlozen onze nagels maar al te vaak tijdens de week, dus is het belangrijk tijd vrij te maken om ze te verzorgen. Breng nagelriemolie of een crème aan voor je gaat slapen en doe fijne handschoenen aan. Het resultaat: zijdezachte handen.

11. Koop een luchtbevochtiger

De verwarming in de winter kan je huid doen schilferen, jeuken en tegentrekken. Niet echt een mooie huid, dus...
Als er niet genoeg vochtigheid in de lucht hangt, is het een goed idee om te investeren in een luchtbevochtiger, die je kan aanzetten voor je naar bed gaat. Het is ook een goede remedie tegen snurken. Geen slapeloze nachten meer voor jou of je partner dus!

12. Neem je gsm niet mee naar je slaapkamer

De meesten maken er zich aan schuldig hun gsm naast zich te houden 's nachts, maar zelfs het kleinste lichtje kan de productie van melatonine vertragen (het hormoon dat onze slaap regelt).
Caroline raadt aan te investeren in verduisterende gordijnen, een oogmasker of oordopjes indien nodig.
Verban je gsm en tablet uit je slaapkamer en koop een ouderwetse wekker, zodat je niet steeds de neiging hebt om je Facebook of Twitter te checken. We adviseren je ook om alle technologie uit te zetten 90 minuten voor je gaat slapen.

13. Houd een slaapdagboek bij

Dit klinkt misschien belachelijk, maar als je goed bijhoudt hoe je je voelt en hoe je lichaam reageert op bepaalde dingen, zul je sneller de vinger kunnen leggen op wat voor jou werkt en wat niet.
"Niet iedereen heeft acht uur slaap nodig. Begin dus met een schema op te stellen. Probeer je te herinneren welke dagen je je de laatste maand het best voelde, en hoe lang je de nacht ervoor geslapen had. Probeer te weten te komen bij hoeveel slaap je je het best voelt en hou je daarbij.

14. Sta vroeg op

"Ochtendstond heeft goud in de mond", dat moet jouw motto zijn! Als je vroeg opstaat, heb je genoeg tijd om de dag op je gemak te beginnen, zonder stress.
Ben je vaak moe 's morgens? Misschien heb je een tekort aan vitamine B12.

15. Verzorg je huid 's avonds

's Nachts is het beste moment om je huid te herstellen en dus is het cruciaal dat je de juiste producten gebruikt om je huid hierbij te helpen. Reinig, peel en hydrateer altijd voor je gaat slapen. Deze stappen zijn heel belangrijk voor een smetteloze huid.

by Marlies de Pape

you might also like