Home / Conditie / Sporten / De Tabata-methode: 4 minuten per dag voor een goede conditie

© Getty
Conditie

De Tabata-methode: 4 minuten per dag voor een goede conditie

by Marlies de Pape Published on 16 juni 2014

Ben je de oneindige sessies in de fitness beu? Heb je geen tijd om te gaan lopen of fietsen? Als we je nu eens zeggen dat je met vier minuten per dag workout thuis, dezelfde resultaten kunt bereiken als met een uur cardio? Zou je ons geloven? Met de Tabata-methode is het mogelijk! We laten je tien workouts ontdekken die je zullen helpen om deze zomer met een prachtig lichaam te pronken.

De Tabata-methode bestaat uit intensieve oefeningen die je spieren versterken en vet verbranden. Je hebt maar vier minuten per dag nodig om een sessie van acht oefeningen te doen, die zich herhalen in 20 seconden workout en tien seconden rust. Het is aangeraden om twee rondes te doen per vier oefeningen en dan nog eens vier om je spieren niet te overbelasten.

Voor optimale resultaten kan je je ook best concentreren op één spiergroep per vier minuten, zoals billen, buik, borst, en elke dag afwisselen. Je kan lunges en buikspieroefeningen doen of pompen, maar je kan ook gewichten of elastieken gebruiken, of een ander materiaal. Het belangrijkste voordeel van de Tabata-methode is dat je heel goede resultaten verkrijgt in minimum 4 minuten per dag en dat je je niet hoeft te verplaatsen naar de fitness want je kan de workuit thuis doen.

En nu, aan de slag!

1. Een workout van maximum 10 minuten

Popsugar Fitness, waar sommige modellen van Victoria's Secret bij zweren, is één van de beste methodes voor een perfecte workout. In de video kan je zien hoe Anna Renderer gedurende tien minuten oefeningen doet om je benen te verbeteren en je armspieren te versterken. Ze herhaalt de oefeningen van 20 seconden en last dan een pauze in van 10 seconden zoals de Tabata-methode aangeeft. Veel succes!

Loading...

2. BBB in vier minuten

Buik, billen en benen. BBB is de ideale workout voor vrouwen om je lichaam te verbeteren. Als je geen tijd hebt om een sessie van een uur in de fitness te doen, kan je met deze video dezelfde resultaten bereiken in niet meer dan vier minuten per dag!

Loading...

3. Combineer aerobics met gewichten

Deze workout is een goed voorbeeld van hoe je aerobics (springen en knieën optrekken zijn ideaal om vet te verbranden en gewicht te verliezen) kan combineren met oefeningen met gewichten die goed zijn om je armen in vorm te houden. Moeilijk, maar het belooft resultaat!

Loading...

4. Prachtige benen en billen

Wil je deze zomer pronken met prachtige billen op het strand? Dan moet je zeker deze moeilijke workout van vier minuten proberen waar je aerobics combineert met gewichten, klimmen en andere oefeningen die focussen op je benen en billen.

Loading...

5. Uithoudingsvermogen

Touwtjespringen. De oefening uit onze kindertijd bij uitstek, verhoogt je hartritme, verbetert je uithoudingsvermogen en je coördinatie. Gecombineerd met zijwaartse sprongen en pompen, verlies je niet alleen gewicht, maar werk je ook aan alle spiergroepen in je lichaam.

Loading...

6. Billen, benen en cardio

Lunges zijn de ideale oefening voor stevige billen en benen. Deze video combineert lunges voor je billen en benen met een beetje cardio. Kortom: vermageren en tegelijkertijd perfecte billen en benen vormen. Wat wil je nog meer?!

Loading...

7. Intensieve workout van 45 minuten

We weten dat we gezegd hebben dat de workout maar tussen 4 en 10 minuten duurt, maar als je eens een uurtje vrij hebt, kan je deze video proberen. Een intensieve workout van 45 minuten waar je aerobics combineert met anaerobics. Je verbetert je uithoudingsvermogen, verliest gewicht en verstevigt je spieren. 45 minuten per dag is perfect.

Loading...

8. Tabata met yoga

Deze workout combineert de Tabata-methode met yoga zodanig dat je sterker wordt en je evenwicht verbetert. Probeer het eens, want de workout duurt maar 4 minuten.

Loading...

9. CrossFit Tabata: voor de sterksten

CrossFit is op zich al moeilijk, dus stel het je maar eens voor gecombineerd met de Tabata-methode. Je combineert lunges met pompen om zowel aan je benen als je armen te werken. Je kan deze workout samen met een vriendin doen om elkaar te motiveren, want het is echt wel een uitdaging!

Loading...

10. Tabata op zijn best. Onze favoriet!

Deze workout vinden we heel leuk hier bij wewomen.be, omdat verschillende oefeningen voor benen en billen gecombineerd worden: squats, brug, lunges... De volgende dag zal je enorm stijf zijn, maar denk aan hoe je billen en benen er een paar weken later zullen uitzien!

Loading...

Ga de uitdaging aan: onthoud goed dat je je volledig moet geven in die 20 seconden en elke dag moet volhouden. Als je stijf bent, betekent het dat je goed bezig bent. Operatie bikini is geslaagd!

Meer op wewomen.be:
Een platte buik in 30 dagen
6 oefeningen om slappe armen kwijt te raken
Zomeractieplan: strakke billen

by Marlies de Pape

you might also like