Harmonieus in vorm met de Pilatesmethode

Gepubliceerd door Valérie Van Kerckvoorde
Gepubliceerd op 16 november 2012

In de Pilatesmethode bestaan meer dan 500 oefeningen waarbij soms verrassend materiaal wordt gebruikt. De bedoeling van de sport is spieren ontwikkelen, maar dan op een andere manier. Lees verder voor meer uitleg.

De oorspron
g
Deze methode dankt zijn naam aan een Duitse verpleegkundige. Hij was een gevangene tijdens de Eerste Wereldoorlog en werkte een gymmethode uit in zijn cel. Eenmaal hij vrij was, opende hij in 1926 zijn eerste gymzaal. Sinds oktober 2000 wordt Pilates als een lichamelijke activiteit op zichzelf gezien en wordt het overal ter wereld onderwezen en toegepast.

Het principe van de Pilatesmethode

Net zoals yoga, werkt Pilates vanuit een algemene aanpak om het lichaam op een harmonieuze manier te ontwikkelen, slechte houdingen te corrigeren, de fysieke vitaliteit te vernieuwen en de geest te stimuleren.

Pilates Ball Alle oefeningen hechten veel belang aan deze 8 sleutelpunten:
- Ademhaling: Je ademt diep in via je thorax en blaast je buik hier zeker niet bij op. Met deze techniek maak je je buikspieren steviger.
- Concentratie: Over elke beweging en elke ademhaling moet worden nagedacht en deze moet komen uit het centrum van je lichaam.
- Controle: Elke beweging moet perfect beheerst zijn, zowel in de ruimte als in de tijd.
- Houding: De houding moet steeds perfect recht zijn en een vrij gevoel geven.
- Soepelheid: Het lichaam is voortdurend in beweging. Maar het zijn trage bewegingen waarbij de diepzittende spieren worden gebruikt.
- Middelpunt: Welke oefening je ook doet, je trekt je buik in en doet je buikspieren voortdurend werken.
- Volgorde: De oefeningen volgen elkaar op een bepaalde manier op.
- Relaxatie: Het is ook belangrijk om te ontspannen en de spieren los te laten die hebben gewerkt.

De praktijk

Bij de Pilatesmethode is het belangrijk om verschillende houdingen aan te nemen en bewegingen te doen in een bepaalde volgorde. Het is de bedoeling dat alle spiergroepen werken. Er wordt een bijzondere aandacht geschonken aan het onderste gedeelte van de romp (buikspieren en bilspieren).

De meeste Pilatesoefeningen worden zonder materiaal gedaan, op uitzondering van een matje. Soms wordt er natuurlijk wel beroep gedaan op een aantal accessoires.
- Een ballon: Als hij de juiste afmetingen heeft (bijvoorbeeld een diameter van 65 m als je 1m65 groot bent), verplicht hij je om een perfecte houding aan te nemen en je evenwicht te houden.
- Een elastiek of Rubber Band: Zo kun je stretch- en krachtoefeningen doen.
- Een cirkel: Hij wordt tussen de benen geplaatst om de bovenbenen gespierder te maken.
- Een schuimen cilinder: Met deze levensgrote friet kunnen evenwichtsoefeningen worden gedaan.
- En in sommige gespecialiseerde sportscholen vind je ook de Cadillac en de reformer: het zijn bedden die meerdere accessoires bevatten. Ook de Wunda stoel is een accessoire dat je helpt bij het uitvoeren van je oefeningen.

Pilates Circle Wie kan aan Pilates doen?
De oefeningen van Pilates zijn zeer intensief maar wel zacht: er zijn geen bruuske bewegingen en ook geen schokken. Pilates kan dus door iedereen gedaan worden.
- Voor diegenen die niet aan sport doen, maar ook zij die intensief sporten.
- Voor mensen met veel stress, mensen die moe zijn of last hebben van stijfheid, voor zwangere vrouwen of vrouwen die net van hun kind zijn bevallen, voor oude mensen of voor mensen die na een ongeval aan hun herstelperiode begonnen zijn.
- Voor zij die aan hun conditie en lijn willen werken zonder zich pijn te doen. In enkele gevallen echter (zwangere vrouwen, kwetsbare personen) is de opvolging van een arts noodzakelijk.

De deugden van Pilates

De deugden van Pilates zijn lichamelijk en geestelijk, omdat:
- het pijn verzacht, diepzittende spieren steviger maakt, het bekken en de rug op een juiste manier verplaatst en de houding verbetert.
- het zwakke spieren verstevigt, stijve spieren ontspant en het silhouet verfijnt.
- het je soepeler maakt en zorgt voor een betere doorbloeding.
- het de ademhaling verbetert en ze dieper en trager maakt.
- het de houding verbetert en ervoor zorgt dat je in het dagelijkse leven juiste bewegingen maakt.
- het de effecten van veroudering vermindert en de coördinatie verbetert.
- het stress tegengaat, zorgt voor een goed gevoel en voor mentale rust.

Belangrijk: er bestaan heel wat boeken en dvd's die je begeleiden om thuis zelf aan Pilates te doen. Je leert echter best eerst de basisoefeningen aan van een leraar.

Ontdek ook: