Home / Conditie / Sporten / 5 goede redenen om te gaan boksen

© Getty Images
Conditie

5 goede redenen om te gaan boksen

by Marlies de Pape Published on 3 oktober 2014
385 shares

Gedaan met yoga, aerobics en pilates. Dit jaar gaan we er hard tegenaan. Ons voorstel? Bokslessen nemen om je af te reageren, je lichaam te verfijnen en je zelfvertrouwen te boosten. Dit zijn de vijf redenen waarom je bokshandschoenen moet gaan kopen en in de ring kruipen.

Reden nr. 1: boksen is goed voor je figuur

Ja, boksen is een gevechtssport, maar geen paniek, als meisje zal je er geen gebroken neus en een blauw oog aan over houden! Hier geen gewelddadige vuistslagen want bokslessen voor vrouwen worden zo uitgedacht om aandacht te besteden aan het lichaam. Anderhalf uur lang spring je, sla je met je vuisten en geef je stoten op zakken. Ideaal om je benen te verfijnen en de spieren in je armen te versterken. Er wordt gewerkt aan al je spieren die langzaamaan zullen versterken. Ook de celebs hebben trouwens goed gezien dat boksen perfect is voor een droomlichaam. Eva Longoria en Cara Delevingne zijn fan!

5 goede redenen om te gaan boksen © Temple Noble Art

Reden nr. 2: boksen om je af te reageren

Drukke weken, een stresserende job, vermoeiende kinderen? Een bokssessie is ideaal om je hoofd te legen, al je zorgen aan de kant te laten en je stress K.O. te slaan. In de ring warm je je op, loop je, spring je, sla je... We leven ons dus uit en laten de endorfines vrij, de natuurlijke hormonen die stress te lijf gaan. Na een sessie van een uur, voel je je ontspannen. Je krijgt een enorme energieboost, je bent al je zorgen vergeten en hebt heel wat zelfvertrouwen bij.

Reden nr. 3: boksen om calorieën te verbranden

Boksen is enorm intensief en je kan er dan ook heel wat calorieën bij verbranden. Tijdens een sessie van 45 minuten, verbrand je tussen de 600 en 800 calorieën (ten opzichte van 400 bij zwemmen en 350 bij fitness). Buik-, bil-, rug- en armspieren worden allemaal ingezet tijdens je sportsessie. Je beoefent je sport bovendien met heel eenvoudige materialen: waterflessen, halters en elastieken. Op het einde van elke sessie moet je stretchen en ontspannen om je kalmte terug te vinden en spierpijn tegen te gaan. Je vetmassa vermindert en je krijgt sterkere spieren zonder er dikker uit te zien. De ideale sport dus voor een fantastisch lijf!

Reden nr. 4: boksen om je te leren verdedigen

Boksen is geen zelfverdedingssport, maar het blijft wel een gevechtssport. Je leer er vuistslagen (directe stoot, hoekstoot) en voetslagen (low kick, front kick) te geven door te oefenen met een zak of partner. Na enkele trainingen kan je al een hevige vuistslag afweren. Je mag dus met een gerust hart alleen op straat gaan 's avonds want je voelt je veel minder kwetsbaar.

Reden nr. 5: boksen is superleuk!

Boksen is vooral een sport om je te amuseren! Je beoefent het in groep per twee of met een groep van 10. Je kan er altijd aan beginnen, ongeacht je leeftijd of lichamelijke conditie. Je kan je kinderen, je collega's of je vriendinnen meenemen!

by Marlies de Pape 385 shares

you might also like