Home / Conditie / Lijnen / Vijf regels om je slanke lijn te behouden én gezond te zijn

© Pharco
Conditie

Vijf regels om je slanke lijn te behouden én gezond te zijn

by Marlies de Pape Published on 28 februari 2014

Ja, de zomer staat voor de deur en dus willen we er allemaal op ons best uitzien in bikini. Maar als je op dieet gaat, moet je dat wel doen op een verstandige manier om je energie zoveel mogelijk te bewaren en je af en toe ook een pleziertje te gunnen zodat je niet gefrustreerd wordt.

We zijn te rade gegaan bij François Motte, voedingsdeskundige bij het Belgisch laboratorium Pharco, voor enkele nuttige tips. Het farmaceutisch bedrijf brengt natuurlijke voedingssupplementen op de markt.

François Motte houdt zich bezig met de preventie van diabetes type II, en bestudeerde zo de opslag- en regulatie-mechanismes van het suikergehalte. Hij geeft ons de belangrijkste sleutels mee voor een gezonde en evenwichtige voeding.

Doe je tegoed aan lekkere en gezonde dingen voor je lichaam! © Pharco

Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van suiker

Suiker stuurt je glycemie de hoogte in en zorgt ervoor dat je twee uur later moe bent. Daardoor ga je natuurlijk weer iets eten... Een eindeloze spiraal. Omdat suiker de aanmaak van dopamine, een gelukshormoon, stimuleert, wordt je langzaamaan verslaafd aan zoetigheden. Suiker doet verlangen naar meer suiker. Het is dus aangewezen er zo weinig mogelijk van te eten.

Kies voor kwaliteitsvolle energiebronnen

Denk hierbij aan volkoren rijst of quinoa en mijd witte pasta en geraffineerde of verwerkte producten. We praten hier niet over calorieën, maar over je glycemische index.
Laten we even verduidelijken: een maaltijd die ingrediënten bevat met een lage glycemische index zal je langer verzadigen en zorgt ervoor dat je suikerspiegel niet te veel schommelt. Zo ga je dus niet voortdurend honger lijden als je op je lijn probeert te letten.

Een hartig ontbijt

Een hartig ontbijt komt het best overeen met ons natuurlijk ritme en geeft je de mogelijkheid om voldoende proteïnen binnen te hebben vanaf 's morgens. Eieren, kaas, een beetje rauwkost en je bent er klaar voor.

Als je bijvoorbeeld voor zoet beleg op je boterham kiest, ga je insuline produceren, een hormoon dat je glycemische index moet verlagen en er ook voor zorgt dat je energie in de vorm van vet zal opslaan. Daar wringt dus het schoentje.

Kies zoveel mogelijk voor bio en probeer zelf te koken

De beste manier om te weten wat je eet, zonder je zorgen te moeten maken over verborgen suikers (want zelfs in pizza's en tomatensaus zitten toegevoegde suikers). Een lekker slaatje met quinoa, koriander, komkommer en tomaten, en je hebt in een wip een gezonde lunch.

Als je voor bio kiest, ben je er zeker van alle pesticiden, insecticiden en hormonen te vermijden die alles kunnen ontregelen. En omdat we lekkerbekken zijn, kiezen we natuurlijk voor lokale seizoensproducten om altijd te kunnen genieten van kwaliteit in ons bord.

Bonus: bio seizoensproducten bevatten vaak meer vitaminen en mineralen. Denk maar aan lekker sappige tomaten in augustus, met een felrood vel en een unieke smaak en vergelijk die met tomaten die in december in serres gekweekt zijn. Die zijn vaak flets met een waterachtig vel en bovendien zijn ze niet erg lekker en hebben ze weinig voedingswaarde.

De belangrijkste producten die je zeker bio moet kopen? Eieren, boter, olie, room, vlees en vis. Hoe meer, hoe beter eigenlijk, maar jammer genoeg staan de hoge prijzen van bioproducten ons dat niet altijd toe.

Neem als het nodig is voedingssupplementen

Bij Pharco kan je Glycepure kopen, onder andere op basis van kaneel, biotine, thiamine, seleen en zink. Wat het doet? Je glycemie op peil houden en de complicaties die eruit kunnen voortkomen, verminderen (bijwerkingen van diabetes type II).

Meer op wewomen:
8 dieet-mythes
Zuiver je lichaam in drie dagen met het monodieet
10 superfoods die supergoed voor je zijn

by Marlies de Pape

you might also like