Home / Conditie / Lijnen / In vorm na de feesten!

Conditie

In vorm na de feesten!

by Valérie Van Kerckvoorde Published on 27 december 2012

Je bent niet in vorm, je hebt last van flatulentie, een opgeblazen gevoel en misselijkheid en de wijzer van de weegschaal staat in het rood. Je hebt te veel gegeten en gedronken tijdens de feestdagen en je lijdt nu onder de gevolgen.

Ontdek onze tips om niet te zwaar te boeten voor je uitspattingen en je opnieuw in vorm te voelen na de feestdagen!

Relativeren

Je hebt de indruk dat je overdreven hebt? Geen paniek: 10 kilo of zelfs 2 kilo aankomen is onmogelijk. Af en toe een rijkelijke maaltijd eten, heeft geen enkele invloed op je gewicht. Als de wijzer van de weegschaal overslaat na een overvloedige maaltijd, is dit voornamelijk het gevolg van waterophouding. Een maaltijd die je met vrienden of op restaurant eet, bevat vaak meer zout dan een gewoon gerecht.
Je vindt normaal gezien je initiële gewicht terug na enkele dagen als je opnieuw evenwichtig eet.

Compenseren

Wat je zeker niet moet doen om het teveel van één of meerdere feestmaaltijden te compenseren, is vasten. Een maaltijd overslaan, te weinig eten of enkel één soort voeding eten (fruit bijvoorbeeld), is een schok voor je lichaam en zorgt ervoor dat het overschakelt op overlevingsmodus. Dat betekent dus ook het opslaan van alles wat je eet.

Je kunt de volgende dagen wel beginnen te compenseren. Je kunt bijvoorbeeld 2 hardgekookte eieren zonder het eigeel op het menu zetten van één of twee maaltijden. Ze zijn rijk aan proteïnen, remmen de eetlust en hebben invloed op je spiermassa. Eet ook veel rauwkost zonder olie of gestoomde groente; ze zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen en zijn een opkikker voor het lichaam. Ook magere yoghurt zonder suiker is goed voor je omdat het zorgt voor proteïnen en calcium.

In de dagen die erop volgen, is het noodzakelijk om evenwichtig te eten en vettig eten (charcuterie, gefrituurd voedsel,...) en gesuikerde voedingsmiddelen (ijs, gebak,...) te vermijden. Je kiest beter voor voedingsmiddelen die van nature mager zijn (wit vlees, vis, melkproducten met 0% vetgehalte, fruit en groente). Twijfel er ook niet aan om je porties te verminderen.

Elimineren

Als je veel eet en vooral te veel vet en suiker opneemt (en ook te veel alcohol drinkt), wordt er extra druk uitgeoefend op de verteringsorganen en heeft het lichaam moeite om alle afvalstoffen en toxines af te drijven. Dat is ook de reden waarom je de dag na een feest geen frisse teint hebt, vermoeid bent, hoofdpijn hebt, last hebt van een moeilijke transit, opgezwollen ogen of flatulentie.

> Om afvalstoffen te elimineren, is het noodzakelijk om ontgiftende voedingsmiddelen te eten zoals volkoren granen, groene thee, fruit, rauwe en/of gekookte groente, plantaardige oliën,... Deze producten zijn rijk aan vezels, vitaminen, mineralen en andere antioxiderende stoffen. Ze zorgen ervoor dat het lichaam zich rustig kan reinigen en zijn tonus kan terugvinden. Probeer gefrituurd voedsel, charcuterie, kaas, suiker, ontbijtgranen en verzadigde vetten (boter, vlees,...) zoveel mogelijk te vermijden.

> Als je dit ontgiftingsproces wilt versnellen, is het aangeraden om voldoende te drinken. Bouillon, soep, water dat rijk is aan bicarbonaat, magnesium en calcium en thee op basis van planten met eigenschappen die de spijsvertering bevorderen (artisjok, venkel, rammenas, melissekruid,...) zijn goed voor je.

> Het is ten slotte van primordiaal belang om voldoende lucht te scheppen en bijvoorbeeld wat te wandelen en diep in en uit te ademen. De rest van de tijd rust je gewoon!

Ontdek ook:


by Valérie Van Kerckvoorde

you might also like