Home / Conditie / Lijnen / 8 dieet-mythes: je moet niet alles slikken om echt te vermageren

© Thinkstock
Conditie

8 dieet-mythes: je moet niet alles slikken om echt te vermageren

by Marlies de Pape Published on 9 april 2014

Wanneer het gaat over vermageren, zou je alles wel geloven: vlees in overvloed eten, superdure pillen slikken, "magisch" water drinken dat je in minder dan een week een droomlichaam zou geven. Wij roepen de desinformatie een halt toe; we willen dat ons lichaam vermagert, niet onze hersenen! Valerie Orsoni, de grote baas van LeBootCamp, maakt alles duidelijk.

Vijf keer per dag eten, obsessief calorieën tellen, ingrediënten die je als bij magie doen vermageren: het is moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Net daarom hebben we er een experte bijgehaald om voor eens en voor altijd komaf te maken met alle foute ideeën die ons dagelijks overspoelen. Leer de waarheid van de mythes te onderscheiden.

Mythe 1: Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Als er iets is dat we allemaal wel al honderd keer hebben gehoord, is het dat wel. Maar is het ontbijt echt zo belangrijk om te vermageren? Valerie zegt NEE!

"Studies hebben aangetoond dat je meer gaat eten als je het ontbijt overslaat om minder calorieën in te nemen en zo kom je natuurlijk bij. Maar als je geen honger hebt, moet je je niet forceren. We zijn geen machines en iedereen is anders. Je moet vinden wat voor jou werkt. Om in topvorm te zijn, ben je niet verplicht om 's morgens het één of het ander te eten."

Mythe 2: Geen overvloedige maaltijd na 8 uur 's avonds

Wie op kantoor werkt, weet maar al te goed dat je na een zware lunch zin krijgt om een dutje te doen op je papieren.
Maar onze maag heeft geen reserve om de hele nacht vol te houden, tenzij je opslaat en dus... verdikt! Valerie toont aan dat deze ideeën absurd zijn.

"We horen nog vaak dat je zo vroeg mogelijk je avondmaal moet eten, omdat je anders zou verdikken, maar dit is compleet fout! Een calorie is een calorie, het maakt niet uit hoe laat het is als je eet. Als je 's avonds minder eet, ga je vermageren gewoon omdat je minder calorieën inneemt. Maar als je evenveel eet om 10u als om 19u bijvoorbeeld, ga je niet verdikken."

Mythe 3: Light frisdrank natuurlijk!

Veel mensen denken dat Cola light (of eender welke light frisdrank) beter voor hen is. Totaal fout!

Valerie legt uit: "Natuurlijk zijn light dranken slecht. Ze zitten niet alleen vol van sodium, maar het is zelfs aangetoond dat light dranken gewichtstoename bevorderen. We stellen vast dat je 20 tot 25% meer eet tijdens je maaltijd als je een light frisdrank drinkt omdat het je eetlust vermeerdert."

Mythe 4: Je zal vermageren als je maaltijden overslaat

Helemaal NIET! Dit zal juist het tegenovergestelde effect teweegbrengen, zegt Valerie. Doe het dus niet want je zal het betreuren.

"Als je je gaat verhongeren, je eten gaat ontzeggen en je lichaam laat wennen aan honger, zal je lichaam zich in "uithongerings"-modus zetten. Je lichaam gaat dan energie opslaan, calorieën dus, die het nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Je metabolisme verandert dus en gaat trager verlopen, je lichaam leert zichzelf aan reserves op te slaan. Zo creëer je een jojo-effect."

Mythe 5: Eet liever vijf keer per dag

Dacht je dat die kleine tussendoortjes goed voor je zijn? Valerie vindt het absurd om vijf keer per dag te eten, gewoon omdat we denken dat het goed is.

"Is het echt ideaal om om de vier uur te eten? Dit geldt enkel als je dalen hebt in je suikerspiegel, zoals diabetici bijvoorbeeld. Eigenlijk zijn er geen regels, je moet eten wanneer je echt honger hebt. Het is niet NOODZAKELIJK om vijf keer per dag te eten. Je moet je lichaam de tijd geven om te verteren."

Mythe 6: Cafeïne bevordert gewichtsverlies

Koffie is voor meerdere dingen goed, maar is geen wondermiddel om te vermageren.

Valérie legt uit: ​"Het is gezond om een goeie tas koffie per dag te drinken, omdat koffie antioxydanten bevat, maar het zal je niet helpen om te vermageren. Je moet wel weten dat koffie je hartritme vermeerdert. Na enkele tassen gaat je hart dus sneller slaan wat dezelfde invloed op je gewicht zal hebben als koorts bijvoorbeeld. Daar is niets gezonds aan!"

Mythe 7: Calorieën tellen is de beste methode om te vermageren

Je calorie-inname beperken als je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ruimschoots overschrijdt, is heel logisch. Maar als je er een obsessie van maakt, ga je het tegenovergestelde effect bereiken.

"Ik wil niet dat de mensen volledig geobsedeerd worden door calorieën. Je moet eerst en vooral gezond eten en calorieën tellen is niet de beste manier om dat te doen. Je moet positief staan tegenover je eetgewoontes en er een gezonde verhouding mee hebben. Het dient tot niks om elke calorie als een vijand te beschouwen."

Een avocado bevat ongeveer 280 calorieën en een zakje chips ongeveer 200. Het aantal calorieën ligt vrij dicht bij elkaar, maar het effect op je gezondheid en de gevolgen voor je lijn zijn zeer verschillend.

Mythe 8: Diëten rijk aan proteïnes zijn de beste!

Mensen storten zich vaak op diëten die rijk zijn aan proteïnes omdat ze denken dat daar de sleutel tot het succes ligt. Deze diëten zijn nochtans niet gezond.

Valérie gaat hier dieper op in: "Je zal misschien wel vermageren, maar je zal eens zo snel weer bijkomen! Bovendien krijg je er een slechte adem van, je hebt energie te kort, je wordt er slecht gehumeurd van... Kan je je echt voorstellen om zo op date te gaan? Waarschijnlijk zal je niet gekust worden op het einde van de avond."

Heb je je les geleed? Hoe dan ook, let altijd op als iets te mooi lijkt om waar te zijn en geloof niet zomaar alles! Onthou het goed, les nummer 1: om slank te zijn, moet je een evenwichtige voeding hebben. En dat kan je leren.

Meer op wewomen:
Ik tel geen calorieën meer en ik vermager
Ik heb altijd honger

by Marlies de Pape

you might also like