Home / Conditie / Gezondheid / 10 voedingsmiddelen die je huid beschermen tegen de zon

© Getty
Conditie

10 voedingsmiddelen die je huid beschermen tegen de zon

by Marlies de Pape Published on 6 juni 2014

Wist je dat zonnecrème smeren niet de enige manier is om je huid te beschermen tegen de schadelijke invloed van de zon? We lijken wel te vergeten dat we de bescherming van onze huid op een natuurlijke manier kunnen boosten door de juiste dingen te eten. Tijd om die kennis even op te frissen...

Pas op, we zeggen hier niet dat je je zonnecrème de vuilbak in mag gooien, maar dr. Howard Murad, professor geneeskunde aan de universiteit van Californië en oprichter van Murad Inc., zegt dat we de bescherming van ons lichaam kunnen verbeteren door voedsel te eten dat natuurlijke beschermers bevat.

Je zal misschien lachen, maar er werd lang beweerd dat tomaten je huid beschermen tegen de schadelijke invloed van de zon. Een studie uitgevoerd door de BBC toonde zelfs aan dat na 12 weken tomatensaus eten (een bron van lycopeen), de vrijwilligers 30% meer beschermd waren tegen de zon. En dat allemaal gewoon door meer tomaten te eten.

Hoe werkt een zonnedieet?

Als de schadelijke UVA- en UVB-stralen van de zon in de huid dringen, kunnen ze een toestroom van vrije radicalen veroorzaken. Daarom is het belangrijk dingen te eten die deze schadelijke effecten tegenwerken door de huid aan te zetten om collageen en antioxidanten aan te maken en schade van vrije radicalen te voorkomen.

"Blootstelling aan UV-stralen stimuleert de aanmaak van collagenase wat collageen vernietigt en kan een teveel aan vrije radicalen in het lichaam veroorzaken. Vrije radicalen komen elke dag voor door te eten bijvoorbeeld, maar je lichaam kan ze aan. Alleen wanneer er te veel aangemaakt worden, kunnen ze schade aanrichten wat kan leiden tot vervroegd verouderen.", aldus dr. Murad.

Gewoonweg door kleurrijke groenten en fruit te eten die veel water bevatten en antioxidanten die vrije radicalen bestrijden, kunnen we schade aan onze huid voorkomen.
Dr. Murad voegt daar nog aan toe dat "sommige voedingswaren bepaalde antioxidanten bevatten die een echte boost kunnen geven aan de natuurlijke eigenschap van je huid om je te beschermen tegen schadelijke UV-straling."
De dokter zegt ons ook welke voedingswaren onze huid beschermen van binnenuit.

1. Granaatappel

Dr. Murad vertelt ons dat granaatappelen bijzonder rijk zijn aan antioxidanten en ze wel eens het voedingsmiddel bij uitstek kunnen zijn dat het meeste polyfenolen bevat, die ontstekingsremmende en antioxidatieve bescherming bieden tegen vrije radicalen.
Vrije radicalen klinken misschien niet zo erg, maar dr. Murad dringt erop aan dat ze de afbraak van collageen en elastine kunnen versnellen, wat leidt tot fijne lijntjes, ouderdomsvlekken, puistjes en nog erger, huidkanker.
Studies die hij zelf heeft gevoerd, toonden aan dat één granaatappel per dag je innerlijke bescherming tegen de zon al met 20% zal verhogen na twee maanden, schade van vrije radicalen zal afweren en je minder snel zal verbranden. Indrukwekkend niet?

2. Spinazie

We kunnen geen redenen bedenken waarom je geen spinazie zou eten?
"Spinazie bevat veel van het co-enzym Q10 dat als een scherm werkt tegen vrije radicalen zodat je cellen niet beschadigd kunnen worden", zegt dr. Murad.
Natuurlijk zijn er nog andere voedingsmiddelen waarin je co-enzym Q10 kan vinden. De natuurlijke stof komt ook voor in pindanoten, tarwekiemen en volkoren granen. Zet dat maar allemaal op je boodschappenlijstje!

3. Tofu en sojamellk

Niet enkel vegetariërs kunnen baten bij deze voedingsmiddelen rijk aan proteïnes.
"Sojaproducten bevatten genisteïne die als antioxidant dienen en de productie van collageen bevorderen. Probeer eens een omelet met tofu bij het ontbijt of sojamelk bij je ontbijtgranen.", stelt dr. Murad voor.

4. Broccoli

"Broccoli is een goede bron van Alfa-liponzuur (ALA), een krachtige wateroplosbare en vetoplosbare antioxidant en ontstekingsremmer. Bovendien bevat de groente isothiocyanaten die kankerverwekkende stoffen bestrijden en je zo beter beschermd bent tegen bijvoorbeeld huid- en borstkanker."

5. Bessen

"Kleurrijk, lekker en beschermend! Bovendien weren bessen vrije radicalen af, die de huid verouderen en boosten tegelijkertijd de productie van collageen", zegt dr. Murad.
Werp dus gerust een handvol frambozen, blauwe bessen of granaatappelzaadjes in je volgende smoothie of bovenop een yoghurt voor extra smaak en huidbescherming!

6. Goji bessen

Aan deze bes besteden we wat extra aandacht, want de goji bes is een echt wonderproduct voor je huid.
Dr. Murad geeft wat meer uitleg: "Goji bessen zijn enorm voedingsrijk, ze herbergen heel veel essentiële vetzuren, antioxidanten die vrije radicalen bestrijden, sporenelementen, vitamine B en achttien verschillende aminozuren. Ze zijn ook een goede bron van carotenoïden die je cellen beschermen tegen het gevaar van vrije radicalen veroorzaakt door UV-stralen.

7. Komkommers

Als het aankomt op bescherming en verjonging van je huid, kunnen komkommers niets dan goed doen.
Dr. Murad verklaart dat komkommers je huid langer zullen hydrateren omdat ze voor 96% uit water bestaan, Als je cellen goed gehydrateerd zijn, zijn ze beter in staat vrije radicalen te bestrijden.
Ze zitten ook barstensvol andere voedingsstoffen en vitaminen die essentieel zijn om je huid te versterken. Ze bevatten eveneens silicium of kiezelzuur, een sporenelement dat bijdraagt aan de sterkte van bindweefsel, en de schil van komkommer bevat vitamine A, C en foliumzuur.

8. Koudwatervis en gemalen lijnzaad

We weten allemaal dat vette vis in het algemeen goed voor je is, maar wist je ook dat ze je huid beschermen tegen de schadelijke invloed van de zon?
"Koudwatervis en gemalen lijnzaad zijn uitstekende voedingsbronnen van essentiële vetzuren. Deze vetzuren zijn van levensbelang, in crèmes zorgen ze voor de hydraterende eigenschappen en als je ze inneemt, helpen ze je celwand op te bouwen en trekken ze water aan voor de cellen. Sterke cellen zullen beter in staat zijn vrije radicalen af te weren.", aldus dr. Murad.

9. Eieren

Dr. Murad legt ons uit dat eieren lecithine bevatten die je huid beschermen tegen cellen beschadigd door de zon, die heel wat schade kunnen aanrichten.
"Lecithine is een voedingsstof die van levensbelang is voor je organisme. Het heeft deze stof nodig om weefsel te herstellen omdat het het lichaam in staat stelt om nieuwe gezonde cellen aan te maken met een sterke celwand."

10. Oranje boven! Wortelen, zoete aardappelen en sinaasappelen

Een vuistregel: alles wat oranje is, is goed voor je.
"Wortelen, zoete aardappelen en sinaasappelen zitten barstensvol vitamine A en C die elk bijzonder goed zijn om vrije radicalen te bestrijden. Je kan bijvoorbeeld wortelen met hummus eten voor een lekker en gezond tussendoortje; zoete aardappelen als bijgerecht bij het avondmaal (niet gefrituurd weliswaar) en geniet af en toe eens van een groot glas biologisch appelsiensap. Je huid zal je dankbaar zijn.", aldus dr. Murad.

Met deze voedingsmiddelen en een dagelijkse hydraterende crème met zonnebescherming, ben je klaar voor de zomer!

Meer op wewomen.be:
Goede gewoonten om je huid jeugdig te houden
Beautyrecepten voor een gezonde huid
6 lekkere recepten die goed zijn voor mijn huid

by Marlies de Pape

you might also like