Home / Conditie / Gezondheid / 23 gezonde voedingswaren om langer jong te blijven

© Getty
Conditie

23 gezonde voedingswaren om langer jong te blijven

by Marlies de Pape Published on 3 juli 2014

Als je er jong wilt blijven uitzien, moet je niet enkel blijven stilstaan bij je huid. Een goede voeding is net zo belangrijk om je lichaam vanbinnen en vanbuiten er mooi en jong te laten uitzien (en je ook zo te voelen). In een notendop: het komt allemaal neer op je eetgewoontes. Als je de geheimen wilt ontdekken om mooi oud te worden, dan zijn dit de voedingsmiddelen die je moet opslaan om je lichaam vanbinnen en vanbuiten jong te houden.

We spraken met een heleboel geregistreerde voedingsdeskundigen om ook iets mee te pikken van hun kennis over hun favoriete voedingsmiddel tegen veroudering. Van fruit tot zaadjes en alles wat daartussen zit, probeer al deze ingrediënten in een gezond, evenwichtig dieet te verwerken en je lichaam zal klaar zijn om zo goed mogelijk te verouderen.
Een van onze deskundigen, Suzie Sawyer die momenteel werkt bij Nature's Way, zegt ons: "Je lichaam heeft elke dag zo'n 40 voedingsstoffen nodig van verschillende ingrediënten om zo goed mogelijk te functioneren. Een goede vuistregel die je altijd kan toepassen, is het "regenboogdieet". Dit betekent dat je elke maaltijd zo kleurrijk mogelijk moet maken. Het zijn namelijk die kleuren die een rijkdom aan voedingsstoffen verschaffen."

Avocado

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe gezond avocado's zijn - en het is volgens ons ook nog eens het lekkerste groensel dat je kan krijgen.
Geeta Sidhu Robb, oprichtster van Nosh Detox, vertelt ons: "De beste manier om rimpels te bestrijden en er zowel vanbinnen als vanbuiten jong uit te zien, zijn avocado's, mijn nummer één superfood om de tijd te vertragen! Ze bevatten veel vitamine E en huidbeschermende antioxidanten die essentieel zijn voor een stralende huid en glanzend haar. Ze zijn ook rijk aan foliumzuur, dat erg belangrijk is voor celregeneratie en dat je huid er jonger zal doen uitzien."

Venkel

Venkel doemt steeds vaker op in onze maaltijden, en gelukkig maar! Geeta zegt dat venkel bomvol voedingsvezels zit die je helpen om gifstoffen af te scheiden en je vertering op gang helpen. En dat vertraagt het verouderingsproces.

Papaya

Papaya is één van de meest ondergewaardeerde vruchten voor een goede gezondheid. Een portie per dag is ongelooflijk positief voor je huid en haar en voorkomt ziekten.
"Papaya bevat fytochemicaliën genaamd luteïne dat je helpt om meer antioxidanten te produceren. Die helpen op hun beurt om vrije radicalen te bestrijden en het verouderingsproces te vertragen.", aldus Fiona Hunter.

Komkommer

Komkommer is goed voor zowat alles als het gaat over schoonheid en gezondheid, maar dankzij de rehydraterende en remineraliserende kwaliteiten heeft het ook een effect op de veroudering. Vooral de ontstekingsremmende eigenschappen zorgen ervoor dat je huid er jong blijft uitzien. Schrijf het maar op je boodschappenlijstje!

Citroenwater

Als je collega's elke dag warm water met citroen drinken, dan snappen ze iets dat jij nog niet wist. Geeta zegt dat slechts één glas warm water met citroen je pH-balans in evenwicht brengt, je darmen spoelt en zuurstof ventileert in je organisme.

Rode biet

Rode bieten zijn niet alleen enorm lekker, wist je dat ze je er ook jonger doen uitzien? Geeta legt uit dat rode biet een uitstekende bron is van betacyanine, dat ontstekingsremmend is en vol magnesium, ijzer, zink en calcium zit om je te helpen gifstoffen af te voeren.
Ontstekingen zijn de vijand van een goed verouderingsproces en dus zijn rode bieten echt een godsgeschenk.

Spinazie

Spinazie moet je niet enkel eten om voldoende ijzer binnen te krijgen. Een studie in het Journal of Neuroscience toonde aan dat spinazie cognitieve veroudering kan tegengaan, en dus zo je hersenen stimuleren en je mentaal alerter maken als je oud bent. Spinazie is ook rijk aan vitamine A, B, C, D en K die zorgt voor een jonge huid en sterke beenderen.
Geeta vertelt ons dat spinazie ook het risico op bepaalde kankers, zoals lever-, eierstok-, darm- en prostaatkanker, vermindert.

Broccoli

We weten allemaal dat suiker de vijand is van goed verouderen dus wanneer Geeta zegt dat broccoli alkaliseert, ontgift en het suikerniveau doet dalen, waren we heel blij.
Broccoli bevat quercetine, een krachtige antioxidant, maar ook sterk ontstekingsremmende voedingsstoffen, die heel belangrijk zijn omdat ontsteking de belangrijkste reden van veroudering is. Onderzoek toont ook aan dat glucorafanine, dat voorkomt in broccoli, een enorme boost geeft aan je metabolisme. Tijd om broccoli op het menu te zetten!

Rode kool

Studies hebben aangetoond dat paarse voedingsmiddelen een goede bron van antioxidanten zijn. Ze voorkomen kanker, maar ook simpele dingen zoals rimpels.

Braambessen

Volgens voedingsdeskundige dr. Sam Christie, van Nature's Best, is je huid beschermen tegen de zon, één van de beste manieren om het verouderingsproces te vertragen. En daarvoor heb je natuurlijk een goede zonnecrème nodig, maar ook bessen kunnen heel wat goeds doen.
"Om je huid te beschermen moet je alle vruchten en bessen kiezen die zwart of paars zijn (zwarte bessen, bosbessen, vijgen enz.). Deze ingrediënten beschermen zichzelf tegen de schadelijke zonnestralen met hun kleurpigmenten (polyfenolen waaronder anthocyanen). Ze moeten dienen als een zonnecrème voor de plant, alleen komt de bescherming van vanbinnen."
"Deze opkomende tak van dermatologie (fotobiologie), die ervan uitgaat dat je voeding een invloed heeft op hoe je reageert op zonneschade (hoe rood je wordt, rimpels enz.), heeft onlangs bekend gemaakt dat de kleuren in planten je in een beperkte mate beschermen tegen de zon. Je zou dagelijks ongeveer 50 g moeten eten.", vervolgt ze.

Bosbessen

Bosbessen zijn het antwoord op veel kwaaltjes, maar wist je dat ze ook beschermen tegen spataders? Wij ook niet.
"Bosbessen, aardbeien en frambozen bevatten fytochemicaliën (plantaardige chemicaliën die beschermende of ziektevoorkomende eigenschappen hebben) die de wand van kleine bloedvaatjes versterken en spataders voorkomen.", aldus Fiona.

Makreel/vette vis

We weten dat omega 3 heel goed is voor je algemene gezondheid maar Sam legt uit dat het ook heel belangrijk is om je huid niet te laten doorzakken.
"Visolie helpt onze huidcellen "op te vullen", een beetje het voedsel equivalent van een dermale vuller, maar alleen als je er elke week genoeg van eet. Een van de meest geconcentreerde bronnen is gerookte makreel, die nog meer omega 3 vetzuren bevat dan zalm of niet gerookte makreel."

Eieren

Onze voedingsdeskundige van Holland & Barrett, Alex Thompson leert ons dat eieren veel meer doen dan je honger stillen.
"Eieren hebben de beste kwaliteit proteïnen van alle volkoren voedingswaren. Je hebt proteïnen nodig zodat je lichaamsweefsel kan groeien en herstellen, waaronder ook proteïnen in de huid zoals collageen en elastine die instaan voor de elasticiteit van je huid. Het collageen- en elastinegehalte in onze huid daalt naarmate we ouder worden. Het is dan ook belangrijk om genoeg proteïnen te eten om de bouwstenen te hebben die je lichaam nodig heeft om deze proteïnen aan te maken."

Rode bonen

Je zou denken dat een boon in de vorm van je nieren heel goed voor je is, niet? En je hebt het bij het rechte eind! Rode bonen bevatten veel kalium, zink en vezels die allemaal voor de goede staat van je hart zorgen door cholesterol te verlagen.
Maar dat is nog niet alles: hetzelfde gewicht gedroogde rode bonen bevatten evenveel proteïnen als een biefstuk - wie zou dat hebben kunnen raden? En natuurlijk duizend keer gezonder voor je hart. Goed om te weten, toch?

Tomaten

Geen verrassingen hier. Alex geeft verdere uitleg: "Tomaten zitten barstensvol lycopenen en beta-carotenen, twee carotenoïdes die een sterk antioxiderend effect hebben. Het werd aangetoond dat ze enorm nuttig zijn om vrije radicalen te neutraliseren die aangemaakt worden na blootstelling aan UV-stralen in zonlicht."
Ze zijn ook rijk aan vitamine C dus haal er maar genoeg in huis!

Tonijn

Tonijn is net als eieren, een goede bron van proteïnen. Maar tonijn bevat ook omega 3 essentiële vetzuren die een belangrijk bestanddeel zijn van de celmembraan in je lichaam en je huid.
"Deze celmembraan is belangrijk zodat je huid er niet dof gaat uitzien. Kies wel eerder voor verse tonijn dan ingeblikte tonijn want deze laatste is al heel wat van zijn omega 3 verloren in het proces.", aldus Alex.

Appels

Je zou het misschien niet denken, maar broccoli en appelen hebben veel gemeen, want ze bevatten beide quercetine, maar dat is niet de enige reden waarom appels zo gezond zijn.
Alex legt uit: "Ze zijn rijk aan een bepaald soort vezel genaamd pectine, dat een speciaal type koolhydraat bevat, genaamd oligogalacturonide. Het is bewezen dat dit een boost geeft aan de productie van collageen in de huid." En iedereen wil (natuurlijke) collageen in zijn velletje!

Olijfolie

Tijd om een bad te nemen in olijfolie want de goede eigenschappen zijn gewoon ontelbaar. Fiona zegt dat olijfolie helpt tegen veroudering omdat het antioxidanten bevat polyfenolen en vitamine E.
"Je kan ook genieten van de positieve eigenschappen van olijfolie door het in te masseren in je huid. De olie is heel hydraterend.", legt ze uit.

Amandelen

Recent onderzoek heeft aangetoond dat amandelen veel beter zijn voor je lichaam dan je aanvankelijk zou denken. Ze vormen het perfecte tussendoortje want ze bevatten 20 procent minder metabolisme calorieën dan men vroeger dacht.
​"Amandelen leveren heel wat vitamine E, nog een antioxiderende vitamine, en een heel pak flavonoïden die ook antioxiderende effecten hebben. Ze zijn ook nog eens rijk aan zink, het belangrijkste mineraal dat nodig is om collageen aan te maken. Bovendien leveren ze, van alle noten behalve pindanoten, het meest proteïnes.", aldus Fiona.

Zoete aardappelen

Zowel normale aardappelen als zoete aardappelen zijn goede bronnen van vezels die nuttig zijn bij verteringsproblemen. Maar de zoete aardappel doet het iets beter omdat hij ook mineralen bevat die de bloeddruk kunnen verlagen en gezonde beenderen vormen.
"Zoete aardappelen zitten bomvol betacarotenen die omgezet kunnen worden in vitamine A dat essentieel is voor een gezonde huid", vertelt Fiona. Ze bevatten zelfs 400 procent van je dagelijkse behoefte aan vitamine A.
Zoete aardappelen zijn dus een lekker alternatief voor normale aardappelen, met minder calorieën en koolhydraten. Dat kan niet slecht zijn!

Paranoten

Als je onlangs naar The Body Shop bent gegaan, dan weet je al dat paranoten heel hydraterend zijn voor je huid, maar deze noot heeft nog veel meer in zijn mars.
Fiona vertelt ons nog wat meer: "Paranoten zijn een zeer goede bron van het mineraal seleen, dat de huid beschermt tegen schade van de zon en ouderdomsvlekken. Je moet niet meer dan vier paranoten eten om al meer dan 100 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te hebben."

Hennepzaad

We zeggen niet dat je zomaar high moet worden, maar hennepzaadjes, en niet zozeer de plant zelf, zijn heel goed tegen veroudering. Ze zijn één van de weinige eetbare bronnen van een ontstekingsremmend omega 6 vetzuur dat helpt bij celregeneratie, namelijk gamma-linoleenzuur.
Hennepzaadjes zitten ook nog eens barstensvol proteïnen, die zoals je nu wel weet, een belangrijk ingrediënt zijn om je huid strak en soepel te houden door collageen en elastine in je huid te synthetiseren!

Aardbeien

Had je nog een reden nodig om deze zomer aardbeien te eten? Volgens Alex bevatten deze lekkernijen enkele van de beste antioxidanten, namelijk anthocyanen. Ze neutraliseren het schadelijke effect van vrije radicalen. Maar waarom zijn die zo slecht, vraag je je misschien af.
Alex legt het ons uit: "Het zijn onstabiele molecules die in grote hoeveelheden aangemaakt worden door blootstelling aan vervuilers zoals uitlaatgassen en rook van sigaretten, maar ook chemicaliën, straling, UV-stralen van de zon en zelfs intense sport. Vrije radicalen versnellen het verouderingsproces door hyaluronzuur te beschadigen, een proteïne in de huid die haar stevig en soepel houdt. Aardbeien bevatten veel vitamine C, een uiterst belangrijke vitamine om collageen aan te maken, die ook antioxiderend is."

Meer op wewomen.be:
Zeg vaarwel tegen cellulitis met deze acht ingrediënten
10 voedingsmiddelen die je huid beschermen tegen de zon
6 lekkere recepten die goed zijn voor mijn huid

by Marlies de Pape

you might also like