Home / Conditie / Gezondheid / 10 tekens die aantonen dat je een vitaminetekort hebt… en hoe het te verhelpen

© Thinkstock
Conditie

10 tekens die aantonen dat je een vitaminetekort hebt… en hoe het te verhelpen

by Marlies de Pape Published on 12 februari 2014

Je haar valt uit, je tandvlees bloedt, je hebt krampen of het duurt lang eer je geneest... zou het kunnen dat je een vitaminetekort hebt? We overlopen enkele problemen die veroorzaakt kunnen zijn door een vitaminetekort en we helpen je om er weer bovenop te komen.

Vitaminen zijn essentieel voor de goede werking van ons organisme en we krijgen ze vooral binnen via onze voeding. Ook al zijn ze geen energiebron, toch hebben ze een uiterst belangrijke rol en kan een tekort aan vitaminen invloed hebben op onze gezondheid. Erger nog, volgens sommige wetenschappers zou een tekort bepaalde ziektes in de hand werken (kanker, cardiovasculaire aandoeningen...).

Maar je hoeft het zo ver niet te zoeken: een klein gebrek aan vitaminen kan een invloed hebben op je algemene gezondheidstoestand. Als dat nu eens aan de basis lag van je kwaaltjes? Het is vandaag de dag niet ondenkbaar aangezien we meer en meer verwerkt voedsel eten en de vitaminen dus langzaamaan verdwijnen uit ons bord.

We sommen hier tien kwaaltjes op waar je misschien last kan van hebben en hun oplossing.

Je hebt de neiging om snel ziek te worden / Je tandvlees bloedt regelmatig

Dit kan een teken zijn van een tekort aan vitamine C.

Je hebt dagelijks minstens 10 mg vitamine C (ascorbinezuur) nodig.

Vitamine C helpt ook je immuunsysteem in stand te houden.

De oplossing: verse groenten op het menu, samen met citrusvruchten, aardbeien, tomaten en groene bladgroente.

Je hebt kloven in je mondhoeken

Dit kan een teken zijn van een tekort aan vitaminen B2, B3 et B12.

Je hebt dagelijks 1,5 à 1,8 mg vitamine B2 (Riboflavine) nodig.
Je hebt dagelijks 10 à 20 mg vitamine B3 (vitamine PP) nodig.
Je hebt dagelijks minstens 0,003 mg vitamine B12 nodig.


De oplossing: eet orgaanvlees en gist (voor de vitamine B2), hart, nieren, lever, champignons, peulvruchten (voor de vitamine B3), vlees, melk, graansoorten, eigeel, groeten en fruit (voor de vitamine B12).

Je geneest moeilijk / Je hebt broze beenderen

Dit kan een teken zijn van een tekort aan vitamine D.

Je hebt dagelijks 0,0025 mg vitamine D (anti-rachitisch of cholecalciferol) nodig.

De oplossing: de beste manier om vitamine D in je lichaam te krijgen, is in de zon te gaan liggen. Je kan ook vis, visolie, levertraan, champignons, boter of granen eten.

Je voelt tintelingen in je handen en voeten

Dit kan een teken zijn van een tekort aan vitaminen B6, B9 en B12.

Dit probleem houdt verband met je perifeer zenuwstelsel. Er kunnen heel wat symptomen opduiken: angstigheid, depressie, bloedarmoede, vermoeidheid en een verstoorde hormonenhuishouding.

De oplossing: doe je tegoed aan groenten (spinazie, asperges, bieten, bonen), en zeevruchten (mossels, palourdes, oesters), maar eet ook voldoende eieren en gevogelte.

Je ziet niet goed in het donker

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan vitamine A.

Je hebt dagelijks 0,75 à 0,90 mg vitamine A (retinol) nodig.

Vitamine A is een belangrijke bondgenoot voor de goede gezondheid van je huid, nagels, tanden en beenderen. Hou dit zeker in gedachten!

De oplossing: probeer levertraan, groenten, boter, melk, eieren (vooral de dooier), vis en vlees in je gerechten te verwerken.

De huid van je gezicht is heel droog / Je haar valt uit

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan vitamine B8.

De oplossing: kook eiwit gaar en eet voldoende zalm, avocado's, champignons, bloemkool, soja, noten of bananen.

Je bloedt gemakkelijk

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan vitamine K.

Je hebt dagelijks 4 mg vitamine K nodig.

Vitamine K heeft een invloed op je bloedstolling.

De oplossing: kies vooral voor groene groenten (spinazie, kolen, broccoli...), graansoorten, varkenslever en eidooier.

Je hebt pukkeltjes op je wangen, armen en billen

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan essentiële vetzuren en vitaminen A en D.

De oplossing: geniet volop van de zon en eet vooral melkproducten, lever, eieren en vette vis (voor de essentiële vetzuren). Om genoeg vitamine A binnen te krijgen, moet je erop letten genoeg wortels, zoete aardappelen en rode paprika's te eten (gekleurde groenten dus).

Je hebt krampen in je kuiten of in je voeten

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan mineraalzout, maar een tekort aan magnesium, kalium of calcium kan ook de schuldige zijn.

De oplossing: prop je vol met groenten en fruit, en dan vooral met donkergroene bladgroente, en vergeet ook niet voldoende noten te eten (hazelnoten, amandelen).

Je hebt een ontsteking op je peesscheden

Dit kan een teken zijn van een gebrek aan vitamine E.

Je hebt dagelijks 10 à 15 mg vitamine E nodig.

Vitamine E is een krachtige antioxidant en kan cardiovasculaire ziektes voorkomen. De vitamine speelt ook een rol in de vruchtbaarheid en draagt bij tot een goede werking van je huid en je spieren.

De oplossing: doe jezelf plezier met groene bladgroente, graansoorten, eidooier, maar ook met boter en plantaardige oliën.

In onze geïndustrialiseerde landen komt een gebrek aan vitaminen niet vaak voor. Met een evenwichtige voeding en voldoende groenten en fruit ben je al voorzien van een goede dosis vitaminen.

Let op, een vitaminesupplement is geen panacee en kan niet alle ziekten verhelpen. Als je kwaaltjes blijven voortduren, raadpleeg je best een dokter.

Meer op wewomen.be:
Eiwitten als bondgenoten voor je lijn
Waarom is het ontbijt zo belangrijk?
10 superfoods die supergoed voor je zijn

by Marlies de Pape

you might also like