Home / Conditie / Gezondheid / Minder stress, meer energie en een stralende huid? 10 eigenschappen van vitamine C

© Tumblr
Conditie

Minder stress, meer energie en een stralende huid? 10 eigenschappen van vitamine C

by Marlies de Pape Published on 27 augustus 2014

Als je het nog niet wist, een glas sinaasappelsap elke ochtend is niet alleen goed tegen een verkoudheid! Je krijgt meer energie, hebt minder last van stress, dikker haar en een stralende huid... Vitamine C heeft heel wat positieve eigenschappen. Benieuwd wat deze wondervitamine nog allemaal in huis heeft? Ontdek de 10 ongelooflijke eigenschappen van vitamine C.

Vitamine C, bekend als absorbinezuur, is een voedingsstof die in heel wat ingrediënten zit, maar ze is niet zomaar een gewone vitamine. Het is van belang voor de productie van collageen in je lichaam (voor glanzend haar en een stralende huid), maar de voedingsstof werkt ook als een sterke antioxidant die vrije radicalen en oxidatieve stress afweert.

Even een samenvatting: als je lichaam niet genoeg vitamine C heeft, kan je heel wat last ondervinden. Bij een tekort loop je het risico aan bloedarmoede te lijden of scheurbuik te krijgen, wat symptomen geeft van bloedend tandvlees, gewrichtspijn, depressie tot zelfs de dood! Maar schiet nu niet direct in paniek, de ziekte is heel zeldzaam, en bovendien sommen we hier alles op wat je moet weten over vitamine C.

Van de beste bronnen waarin je vitamine C terugvindt, hoeveel je nodig hebt en wat het doet voor je lichaam, neem pen en papier bij de hand, dames.

Topvoedsel voor vitamine C...

Hoeveel vitamine C heb je nodig?

Vitamine C lost op in water wat betekent dat een teveel gemakkelijk opgelost wordt en afgescheiden door je lichaam (ja ja we hebben het over pipi). Het probleem is dat we geen vitamine C kunnen aanmaken of opslaan, dus moeten we op onze voeding vertrouwen om ons de goede hoeveelheid te geven. Daarom is een gezonde en evenwichtige voeding zo belangrijk.

Volwassenen hebben dagelijks zo'n 70 mg vitamine C nodig. Hoewel je het teveel afscheidt bij het plassen, kan meer dan 1000 mg toch schadelijk zijn. Het kan winderigheid, diarree en buikpijn veroorzaken.

Normaal gezien krijg je voldoende vitamine C binnen via je voeding, maar als je een verkoudheid hebt of denkt dat je niet genoeg hebt, kan je altijd een supplement nemen. Zoek naar een supplement dat ook bioflavonoïden bevat zodat je lichaam de vitaminen goed kan opnemen.

Als je zwanger bent, een behandeling voor kanker ondergaat of vaak blootgesteld wordt aan vervuiling (door te roken, luchtvervuiling of UV-licht), ga dan te raad bij je dokter om de dosis die je nodig hebt overeen te komen.

Wat heeft vitamine C ons te bieden?

1. Het helpt andere voedingsstoffen op te nemen

Vitamine C is je beste vriend om ijzer op te nemen, wat nogal belangrijk is als je een vrouw bent.

Er bestaat heemijzer en non-heemijzer en het is belangrijk om het verschil tussen de twee te kennen. Heemijzer kan je vinden in vlees, gevogelte, vis en zeevruchten en non-heemijzer zit voornamelijk in eieren, groenten, fruit en noten. Je haalt het niet alleen uit verschillende voedingswaren, maar non-heemijzer kan ook niet zo gemakkelijk opgenomen worden door je lichaam (door fytonutriënten) dus moet je andere manieren vinden om het goed te absorberen. En daar hebben wij iets op gevonden...

Onze voedingsdeskundige legt uit: "Ijzer is een mineraal dat ons lichaam moeilijk kan absorberen, maar het is heel belangrijk want het zorgt voor een betere zuurstofefficiëntie en behoudt je energieniveau. Als je niet genoeg ijzer via je voeding krijgt, neem dan supplementen die ook vitamine C bevatten zodat je lichaam het ijzer goed kan opnemen."

Je kan ook een gewoon ijzersupplement nemen en tegelijkertijd een glas fruitsap drinken. Maar let op enkel puur vruchtensap te nemen zonder extra suikers!

2. Goed voor je immuunsysteem

Voel je je niet goed? Als je een verkoudheid hebt, dan is vitamine C een superheld! Je gaat er niet van genezen, maar het kan wel een verkoudheid voorkomen of de duur ervan inkorten.

Emma zegt: "Bij een gebrek aan vitamine C ben je meer kwetsbaar voor infecties omdat het zo belangrijk is voor je immuunsysteem. Vitamine C activeert de witte bloedcellen en de aanmaak van chemische bemiddelaars die je immuunsysteem nodig heeft. Zorg dat je genoeg vitamine C opneemt als je een verkoudheid hebt want dit kan de duur verkorten en je zal ook minder last hebben doordat de vitamine optreedt als een natuurlijk antihistaminicum."

3. Goed tegen stress

Uit onderzoek blijkt dat vitamine C je helpt om beter met stress om te gaan. Als een examen of een prangende deadline nadert, is het misschien een goed idee om wat meer vitamine C binnen te krijgen.

"Vitamine C helpt je lichaam om te gaan met stress door de secretie van het stresshormoon cortisol te verminderen. De meeste dieren kunnen alle vitamine C halen uit suiker in hun voeding, maar mensen en nog een aantal ander primaten zijn hier niet toe in staat. Wanneer dieren gestresseerd zijn, verhogen ze gewoon hun aanmaak van vitamine C, maar mensen moeten meer vitamine C opnemen - door voedsel of supplementen. Citrusvruchten zoals sinaasappels, citroen en pompelmoes bevatten heel wat vitamine C, evenals zoete aardappelen, broccoli en tomaten!", aldus Emma. Leef je dus maar uit dames!

4. Je krijgt er meer energie door

Een sterk immuunsysteem is de basis van een goede gezondheid. Als het in gevaar gebracht wordt, zal je minder afweer hebben, waardoor je lichaam kwetsbaarder is voor infecties en ziektes. MAAR als je immuunsysteem op zijn sterkst is, en je beschermd wordt door vitamine C, zal je gegarandeerd meer energie hebben.

En vitamine C kan je energieniveau op nog andere manieren vermeerderen, vertelt Emma: "Vitamine C geeft een boost aan je energie door het niveau van carnitine (het aminozuur dat verantwoordelijk is om vetten af te breken en om te zetten in energie) te vermeerderen. Ondertussen versterkt het ook de dopamine in je zenuwstelsel en steunt het de bijnieren zodat je meer energie hebt."

5. Je kan er gemakkelijker door afvallen

Als je wilt afvallen of enkele kilo's wilt verliezen, dan moet je bij vitamine C zijn.

"L-carnitine helpt je vet te verbranden om als energie te gebruiken terwijl je aan sport doet. Dit betekent dat je gedurende de dag meer energie zal overhouden en zal afvallen.", vertelt voedingsdeskundige Tommy Gaughan. Je lichaam heeft vitamine C nodig om L-carnitine, of het ververbrandende aminozuur, aan te maken, wat reden genoeg is om ervoor te zorgen dat je geen tekorten hebt, juist?

Uit verschillende studies blijkt dat mensen met meer vitamine C tot 30 % meer vet kunnen verbranden tijdens een gemiddelde activiteit!

6. Het maakt je haar dikker

Vitamine C kan je de weelderige lokken van Kim Kardashian opleveren! Als je niet genoeg vitamine C hebt, is je haar breekbaar, droog en broos. Jakkes.

Emma zegt: "Vitamine C verbetert je bloedsomloop en herstelt je haarvaten wat uiterst belangrijk is voor sterker en dikker haar." Waar wacht je nog op?

Je moet er enkel voor zorgen dat er voldoende vitamine C in je voeding zit. Als ontbijt dus een gezonde kom aardbeien of ananas? Of nog beter (en gemakkelijker), mix een aantal gezonde stukken fruit rijk aan vitamine C en maak jezelf een heerlijke smoothie. Geloof ons, je zal het verschil voelen EN zien. Waar is die boerenkool?

7. Humeur en mentale gezondheid

Voel je je slecht en depressief? Als je niet genoeg vitamine C hebt, is het heel goed mogelijk dat je je zwaarmoedig voelt.

"Een van de eerste tekenen van een tekort aan vitamine C, is een slecht humeur. Een aavulling van vitamine C kan neurotransmitters zoals dopamine vrijgeven. Uit onderzoek blijkt dat boosheid, angstgevoelens en depressie zo verminderd worden.", aldus Tommy.

Uit een studie uitgevoerd door het Montreal's Jewish General Hospital, bleek dat patiënten die gedurende zeven of tien dagen vitamine C supplementen kregen, al snel verandering merkten in hun gemoedstoestand.
Het is al duidelijk hoeveel deze vitamine voor ons kan doen, maar wacht, er is nog meer...

8. Super voor je ogen

Neem genoeg vitamine C en draag zorg voor je ogen want de vloeistof tussen je hoornvlies en iris heeft heel wat vitamine C nodig.

Deze vloeistof is bekend als "kamervocht" en zit barstensvol vitamine C, dat uitermate belangrijk is om oxidatieve stress in de ogen te voorkomen. Sommige studies hebben zelfs al aangetoond dat consumptie op lange termijn zelfs cataract kan voorkomen en gezichtsverlies, veroorzaakt door maculadegeneratie. We beginnen ons af te vragen waar deze vitamine niet goed voor is?

9. Kan de bijwerkingen van chemotherapie verminderen

Een nieuwe studie uitgevoerd aan de universiteit van Kansas toonde aan dat vrouwen die een hoge dosis vitamine C toegediend kregen tijdens chemotherapie, merkbaar minder bijwerkingen hadden dan anderen die niet zoveel vitamine C kregen.
Aanvankelijk wilde de studie zien of een hogere dosis vitamine C het resultaat van de chemotherapie zou beïnvloeden, maar de resultaten waren te pover om als een doorbraak te beschouwen.

Er moeten nog meer studies uitgevoerd worden (met meer proefpersonen), maar het lijkt er al op dat vitamine C de vervelende bijwerkingen van chemotherapie kan verminderen.

10. Fantastisch voor je huid

Vitamine C is al lang een favoriet in de schoonheidsindustrie. "De voedingsstof helpt collageen en elastine aan te maken waardoor je huid er stralend, jeugdig en strak uitziet. Ze werkt ook als een antioxidant die ons beschermt tegen schadelijke effecten uit het milieu zoals UV-stralen of vervuiling", zegt Emma.

Een gezonde voeding met veel vitamine C is natuurlijk belangrijk, maar er is ook bewijs dat vitamine C op de huid aanbrengen heel goede resultaten teweeg kan brengen! Je kan een heel gemakkelijke remedie thuis proberen: mix de zongedroogde zeste van een sinaasappel en meng in je favoriete masker.

We raden een serum of dagcrème aan met een hoge dosis vitamine C zodat de antioxidanten de schadelijke effecten van de omgeving kunnen afweren, zoals luchtvervuiling en UV-stralen. Draai de effecten van de tijd op je huid terug!

Heb je nog niet genoeg van onze gezonde levenswijze? Ontdek 100 lichte snacks!

Like ons op Facebook!

by Marlies de Pape

you might also like