Home / Conditie / Gezondheid / Suikerverslaving: vijf tips om met spoed af te kicken!

© Fitnext 2014
Conditie

Suikerverslaving: vijf tips om met spoed af te kicken!

by Marlies de Pape Published on 5 mei 2014

Heb je zin in suiker of er een drang naar en duikt er vaak plots een intens hongergevoel op? Wil je dit alles beter onder controle krijgen? Groot gelijk, want je moet weten dat hoe meer suiker je eet, hoe meer zin je erin krijgt. Eerst en vooral is het belangrijk te begrijpen waarom je er zin in hebt. Erwann Menthéour geeft enkele tips mee om van dat gevoel af te raken.

Hoe het ook zij, onthou dat geraffineerde suiker vandaag de belangrijkste oorzaak is van verschillende ziektes die verband houden met onze levenshygiëne: diabetes, hoge cholesterol, obesitas, verzwakking van het immuunsysteem, kanker...

​Erwann Menthéour is een Franse ex-atleet en oprichter van de FitNext methode. Hij legt ons uit waarom geraffineerde suikers een echte plaag zijn voor onze gezondheid. Daarna leert hij ons hoe we minder gesuikerd kunnen eten, kortom hoe we moeten afkicken van onze suikerverslaving.

Geraffineerde suiker, een vijand voor je gezondheid © Thinkstock

Suiker doet verlangen naar suiker

Het eerste dat je moet weten, is dat ons lichaam niet gemaakt is om geraffineerde suikers te eten. Als je suiker eet, zorg je voor abnormaal hoge pieken in je glycemie (of het suikergehalte in je bloed).
Als je suikergehalte te hoog wordt, kan het zelfs gevaarlijk zijn. Je lichaam, een goed geoliede machine, gaat een hormoon, genaamd insuline, produceren, dat ervoor instaat je suikergehalte te verlagen.
Hoe meer suiker je eet, hoe meer insuline je gaat produceren en hoe meer je suikerspiegel gaat verlagen... Het gevolg is wat we noemen reactieve hypoglycemie: enkele uren nadat je suiker hebt gegeten, word je moe en heb je grote honger en een ontembare zin in zoet. Vergeet dus zeker deze zin niet, die ik voortdurend herhaal voor mijn patiënten: suiker doet verlangen naar suikerr!

© Thinkstock

De top 5 van mijn tips om minder suiker te eten

Je hebt het al begrepen: het is belangrijk ver weg te blijven van geraffineerde en verwerkte voedingsmiddelen. Het is moeilijk om te ontwennen, en daarom moet je een stappenplan volgen om niet psychologisch "uit te barsten".

Dit zijn mijn persoonlijke tips om voor eens en altijd komaf te maken met een overdadige suikerinname:

  • Bouw langzaam je inname enkelvoudige suikers af (frisdrank, snoepjes, geraffineerde ontbijtgranen).
  • Neem je toevlucht tot complexe koolhydraten en vezels (volkoren granen, peulvruchten, fruit). ​
  • Probeer een kuur om te detoxen (lees hiervoor het artikel over het monodieet, een detox-kuur van drie dagen) die je enorm gaat helpen om te ontwennen.
  • Als je het echt nodig hebt, eet dan een klein zoetigheidje na je maaltijd.
  • Ik krijg vaak de vraag naar wat ik vind van suikervervangers, met name zoetstoffen. Ik raad aan om er zo ver mogelijk van weg te blijven, vooral van aspartaam dat, ondanks het feit dat overheden het toestaan, heel schadelijk is voor de gezondheid.

Vermijd light producten !

Sommige patiënten beklaagden zich dat ze er niet in slaagden af te vallen of hun gewicht te behouden. Nadat ik hun gewoontes goed had bestudeerd, kwam ik tot het besef dat deze personen veel zoetstoffen en light producten aten.
Ook al bevatten deze voedingsmiddelen geen of zeer weinig calorieën, sturen ze dezelfde signalen als suiker door naar je lichaam. Je gaat opslaan en je blijft verslaafd aan de zoete smaak. Probeer ze dus zoveel mogelijk te vermijden of als je er niet in slaagt, kies dan voor natuurlijke zoetstoffen zoals stevia of agavesiroop.

Meer op wewomen.be:
Zuiver je lichaam in drie dagen met het monodieet

by Marlies de Pape

you might also like