Home / Conditie / Gezondheid / Gezonder en dynamischer: een evenwichtige hormoonhuishouding op natuurlijke wijze

© Tumblr
Conditie

Gezonder en dynamischer: een evenwichtige hormoonhuishouding op natuurlijke wijze

by Marlies de Pape Published on 22 juli 2014

Een slecht humeur, geen energie en onverklaarbare gewichtstoename? Dit zijn allemaal symtomen van een onevenwichtige hormoonhuishouding. Je moet niet direct aan de menopauze gaan denken, want hormonale problemen kunnen vrouwen van ALLE leeftijden treffen en misschien heb jij er ook wel last van. Hier kom je meer te weten over de meest voorkomende symtomen en krijg je tips van experten om het probleem op natuurlijke wijze op te lossen. Je zou wel eens verrast kunnen zijn...

Vlieg je soms ook wel eens uit en steek je dan alles op je hormonen? Misschien heb je het wel bij het rechte eind! Je hormonen zijn enorm belangrijk voor je gezondheid en welzijn; als zij niet blij zijn, ben jij dat ook niet.

Nikki Hill, natuurgeneeskundige en oprichter van Bella Wellbeing - een platform dat informatie biedt over de hormoonhuishouding -, legt ons uit waarom het zo belangrijk is om hormonen in evenwicht te hebben.
"Hormonen zijn chemische boodschappers die de gezondheid van elke cel in je lichaam beïnvloeden. Een optimale hormoonhuishouding is dus essentieel voor de goede werking van je lichaam. Als je hormonen niet in evenwicht zijn, zal je de negatieve gevolgen emotioneel en/of lichamelijk zeker merken. Het is uiterst belangrijk om je hormoonhuishouding op een natuurlijke wijze in evenwicht te brengen en niet direct naar een hormonale anticonceptiepil te grijpen want dit maskeert de symptomen enkel, maar pakt de oorzaak niet aan.", legt Nikki uit.

Van oestrogeen tot progesteron en androgenen, er zijn heel veel verschillende hormonen die je lichaam in de war kunnen brengen. Vrouwen hebben vaak te veel of te weinig van één van deze hormonen die de macht hebben om een hele resem gezondheidsproblemen te veroorzaken (waarvan sommige erg kunnen zijn). De meest voorkomende symtomen zijn:

  • Slecht humeur
  • Vraatzucht
  • Vermoeidheid
  • Problemen met je regels
  • Vruchtbaarheidsproblemen
  • Laag libido
  • ​​Gewichtstoename

Levensstijl, eetgewoontes, sport, stress, leeftijd, gifstoffen uit het milieu en ovulatie kan allemaal een invloed hebben op je hormonen. Sommige dingen heb je helemaal niet in de hand, maar aan de meerderheid kan je wel wat doen.

Met de hulp van gezondheidsexperte Nikki Hill en auteur en therapeute Marisa Peer, hebben we een lijst opgemaakt van negen dingen die je kan doen om je hormonen op natuurlijke wijze opnieuw in balans te brengen.

1. Eet goede vetten (verzadigde vetten)

We hebben het hier dus niet over om het even welk soort vetten, maar wel degelijke GOEDE vetten. Traditionele vetten zoals kokosnootolie, avocado's, biologische boter, ghee, vlees van dieren die met gras gevoerd zijn en biologische volle zuivelproducten zijn dingen die je op je boodschappenlijstje moet schrijven.

En in tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn verzadigde vetten goed voor je cholesterol. "We moeten een aantal verzadigde vetten eten om cholesterol te produceren, die essentieel is voor je hormoonproductie. Als je niet genoeg cholesterol eet, kan je lichaam geen hormonen aanmaken.", aldus Nikki.
Hou je dus niet langer in en geniet! Vermijd wel koste wat kost transvetzuren en verwerkt voedsel.

2. Ontspan

Een recente studie uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk toonde aan dat 44% van alle Britten lijdt aan chronische stress. Hoewel een beetje stress af en toe goed kan zijn, heeft het het tegenovergestelde effect als het te lang aanhoudt.
Nikki legt ons uit dat ons lichaam zo gebouwd is om met stress om te gaan door bepaalde hormonen aan te maken. Maar chronische stress verstoort dit natuurlijke proces wat leidt tot een zwakke productie van vrouwelijke hormonen en een hoop symptomen zoals geërgerdheid, humeurwisselingen, hoofdpijn, slapeloosheid en gewichtstoename.
Maar geen paniek, er zijn dingen die je kan doen om je stressniveau terug te brengen. Breng wat zen in je leven! Alles van yoga, massage, schilderen of gewoon ontspannen met een kopje thee kan al een hele impact hebben op je gezondheid. Nikki raadt ook adaptogene kruiden (die stress verminderen) aan, zoals ginseng en natuurlijke supplementen waarvan bewezen werd dat ze stress verminderen.

Als dat nog niet genoeg is om je te overtuigen te gaan mediteren, verduidelijkt Marisa de effecten van stress op je huid: "Stress geeft pieken van het hormoon cortisol, waardoor de bloedtoevoer naar je huid afgesneden wordt wat op zijn beurt voor puistjes zorgt en je huid er slecht uitziet."
Stress en hormonen hebben dus wel degelijk een invloed op je puistjes en er bestaat ook een grote kans dat je niet goed eet als je gestresseerd bent. Je kan dit probleem oplossen door natuurlijke supplementen voor je huid te nemen, die alle vitaminen aan je huid geven die ze nodig heeft zodat je weer straalt.

3. Wees aardig met je lever

Op je lever letten, gaat veel verder dan gewoon een drankje in het weekend vermijden. Probeer suiker, zoetstoffen, cafeïne, pesticiden, smog en onzuiver water te vermijden. Ze zijn verwoestend voor je lever en ook voor je hormonen doen ze geen goed.
"De lever helpt oestrogeen af te breken in een vorm die gemakkelijk door het lichaam gaat. Als de lever niet goed werkt, kan oestrogeen opnieuw opgenomen worden door het bloed en een hormonaal onevenwicht veroorzaken. Een van de beste manieren om je lever op weg te helpen, is gezond eten, genoeg slapen en hem niet overbelasten met snoepgoed, dieetdrankjes, alcohol en te veel eten.", zegt Nikki.
Ze raadt ook enkele ingrediënten aan die je lever zuiveren zoals artisjokken, bieten, kruisbloemige groenten (gaar en met verzadigde vetten), wortelen en biologische proteïnen en eieren. Er zijn ook supplementen op de markt om je lever te zuiveren.

4. Eet citrusvruchten

Citrusvruchten bevatten van nature veel flavonoïden waardoor ze een uitstekende keuze vormen om je oestrogeengehalte in evenwicht te houden. Ze zuiveren ook je lichaam en helpen het om overtollige hormonen af te drijven.
Marisa legt uit: "Citrusvruchten bevatten D-limonenen die je hormonen in balans brengen en een teveel aan oestrogeen afdrijft." En dat is precies wat we willen - hormonen in balans en geen afvalstoffen.

5. Vermijd giftige stoffen

We denken er niet elke dag aan, maar het is nu eenmaal zo dat er heel wat schadelijke gifstoffen zitten in bijna alles wat we kopen.
"Gifstoffen uit pesticiden, plastic en huishoudelijke chemicaliën kunnen stoffen bevatten die je hormonen uit balans brengen doordat ze net zo gaan werken als oestrogeen", zegt Nikki.
Ze raadt dan ook aan om voedsel en te drank niet te bewaren in plastic. Geef de voorkeur aan glas, een veel beter alternatief zonder het risico op gifstoffen zoals in plastiek. Het is trouwens ook zeker de moeite waard om iets meer te spenderen en biologisch vlees te kopen. Daardoor vermijd je te veel synthetische hormonen en pesticiden die je hormoonhuishouding zeker en vast uit balans brengen.

6. Slaap goed

Niets nieuws hier, maar om de een of andere reden staat slaap nog altijd niet hoog genoeg op onze lijst van prioriteiten. Een GROTE fout voor onze schoonheid en gezondheid.
"Te weinig slaap, al is het maar één nacht, kan een enorme invloed hebben op je hormonen. Slaap is cruciaal voor je hormonale gezondheid want dat is het moment waarop je lichaam gifstoffen afdrijft, je batterijen oplaadt, je geest laat rusten en hormonen aanmaakt.", legt Nikki uit.

Dus geen Google zoektochten meer in het midden van de nacht! Zet die iPad, smartphone en laptop uit vanavond. Nikki raadt ons aan om dit minstens 1 tot 2 uur voor het slapengaan te doen aangezien het helpt om je melatonine niveau te controleren waardoor je sneller zal inslapen. Als je toch niet in slaap valt, lees dan een boek, luister naar muziek of relax in een warm bad met lavendelolie en bitterzout (klinkt goed, niet?). Voor je het weet, slaap je als een roos.

7. Verminder cafeïne en alcohol

Behalve dat je lever overbelast wordt als je alcohol en cafeïne inneemt, benadrukt Marisa ook nog eens de negatieve effecten dat het heeft op onze hormonen.
"Om je lever de kans te geven te herstellen en te verjongen, moet je je lever telkens een periode van drie dagen zonder alcohol gunnen. Dit zal ook je hormoonbalans ten goede komen."
Beperk ook je koffie tot maximum twee tassen per dag en niet meer dan 3 eenheden alcohol 3 tot 4 keer per week. Blijf je vanavond thuis? Je lichaam zal je dankbaar zijn.

8. Herdenk je workout

Let hier extra op als je verslaafd bent aan de fitness! Een goede workout is goed voor je hart, maar heeft ook zijn grenzen. Vergeet niet dat je niet moet overdrijven anders kan je je lichaam en gezondheid schade toebrengen.
"Als je hormonen niet in balans zijn (vooral door bijnieruitputting), kan een intense lange cardio workout zoals lange afstanden lopen of uren in de fitness, het probleem verergeren.", zegt Nikki. "Het zal je veel meer baten om aan relaxerende sport te doen zoals yoga, pilates, wandelen, zwemmen of gewoon door meer te slapen!"
Met andere woorden: doe het rustig aan en zorg dat je genoeg rust krijgt.

9. Doe je tegoed aan vezels

Marisa raadt een vezelrijke voeding aan voor een goed hormonaal evenwicht. Vrouwen die niet genoeg vezels eten, krijgen vaak last van 'oestrogeendominantie' wat heel wat problemen kan veroorzaken. Een dikke taille, gevoelige borsten, onregelmatige maandstonden en hoofdpijn zijn maar enkele van de kwaaltjes die de kop kunnen opsteken. Maar gelukkig kan je bepaalde dingen eten om het probleem op te lossen.
"Vezels in de vorm van groenten en fruit of gemalen vlaszaad of lijnzaad zetten zich vast aan overtollige hormonen en verwijderen ze uit je lichaam", zegt Marisa. Zorg dus dat je er genoeg van in je maaltijden verwerkt , en de vezels doen de rest.
Wat je zeker in huis moet hebben, zijn bananen, appels, bessen en havermout. Maar ook lijnzaad is enorm doeltreffend en bevat anti-oestrogene eigenschappen die meer dan elk ander ingrediënt, je hormoonhuishouding in goed evenwicht houdt! Strooi er een aantal op een salade of voeg het toe aan een roerbakgerecht. Zo gemakkelijk is het!

Meer op wewomen.be:
11 voedingswaren die je pijn verlichten als je ongesteld bent
Yoga voor beginners
7 tips om meer vezels in je gerechten te steken

by Marlies de Pape

you might also like