Home / Conditie / Gezondheid / Constipatie tijdens de zwangerschap: wat kan je doen?

© Hépar
Conditie

Constipatie tijdens de zwangerschap: wat kan je doen?

by Isabelle Bontridder Published on 16 juli 2014

Een opgeblazen gevoel en buikpijn: constipatie is een veel voorkomend probleem tijdens de zwangerschap. Hoe kan je dit oplossen zonder naar medicijnen te grijpen? Hier volgen enkele tips om op natuurlijke wijze de darmtransit bij zwangere vrouwen te reguleren.

In verwachting zijn is een moment van puur geluk. Spijtig genoeg, echter, kunnen enkele kleine ongemakken (en, toegegeven, de glamour is dan soms ver weg) een domper zetten op de vreugde van deze prachtige momenten. Vermoeidheid, misselijkheid, pijnlijke borsten... Zwanger zijn is niet altijd een pretje. Constipatie is één van de lastige problemen tijdens de zwangerschap, waarover we niet altijd graag praten. Dit symptoom komt echter heel vaak voor.

Constipatie tijdens de zwangerschap: natuurlijke remedies

Tijdens de zwangerschap moet de darmtransit van de zwangere vrouw gereguleerd worden. De groei van de foetus kan het samentrekken van de darmen immers belemmeren. Bovendien kunnen hormonale veranderingen een negatieve invloed hebben op de darmtransit. Het goede nieuws is dat er natuurlijke remedies bestaan om constipatie tijdens de zwangerschap tegen te gaan.

Zwangerschap en darmtransit: veel water drinken

Een zwangere vrouw moet heel veel vocht opnemen. De hydratatie van de moeder heeft een invloed op de goede ontwikkeling van de foetus en het volume van het vruchtwater. Tip: drink dagelijks natuurlijk mineraalwater met magnesium. Het water van Hépar, bijvoorbeeld, is het rijkst aan magnesium (119 mg/L). Het wordt aanbevolen aan zwangere vrouwen en is een natuurlijk middel om transitproblemen op te lossen. Het vervangt dus medicijnen, die gevaarlijk zijn voor de gezondheid van de baby. Bovendien bevat Hépar geen calorieën en dekt het 31% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium.

Wat te eten om constipatie tijdens de zwangerschap te voorkomen?

Tijdens de zwangerschap heeft een vrouw nog meer magnesium nodig. De dagelijkse behoefte aan magnesium van een volwassen vrouw bedraagt normaal 360 gram. Wanneer ze zwanger is, heeft de toekomstige mama 400 gram per dag nodig. Het is dan ook noodzakelijk dat ze haar voeding aanpast. Kies voor voedsel dat rijk is aan magnesium en vezels. Tijdens je zwangerschap kan je bijvoorbeeld opteren voor abrikozen, appels, aardbeien, amandelen of volkoren brood. Deze etenswaren bevatten veel magnesium en bevorderen dus de darmtransit wanneer je in verwachting bent. Rode bonen, linzensoep en bruine rijst zijn ook uitstekende bronnen van magnesium.

Sport bevordert de darmtransit

Wanneer de darmen niet voldoende aan het werk worden gezet, kunnen ze lui worden. Lichaamsbeweging is dan ook onmisbaar om de buikspieren aan het werk te zetten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als zwangere vrouw een marathon gaat lopen! Wel kan je gaan wandelen of zwemmen.

by Isabelle Bontridder

you might also like