Home / Conditie / Gezondheid / 5 natuurlijke oplossingen voor een optimale darmtransit

© Hépar
Conditie

5 natuurlijke oplossingen voor een optimale darmtransit

by Isabelle Bontridder Published on 16 juli 2014

Je hoeft niet altijd medicatie te nemen om constipatie te genezen. Een magnesiumkuur, sporten, water drinken… Hier zijn 5 efficiënte, natuurlijke remedies die je zullen helpen darmklachten te verzachten of vermijden.

Een opgeblazen gevoel, buikpijn, constipatie... Een luie darm, dat wil zeggen een slechte darmtransit, kan snel een onbehaaglijk gevoel geven. Wist je dat vrouwen twee tot drie keer meer getroffen worden door constipatie dan mannen? En naar het einde van de zwangerschap toe zijn vrouwen hiervoor zelfs nog gevoeliger.

Gelukkig is het niet altijd nodig om naar het medicijnkastje te grijpen. Er bestaan natuurlijke oplossingen om een uitstekende transit te bekomen. Hier zijn 5 werkelijk efficiënte remedies om je darmtransit op natuurlijke wijze te reguleren.

1. Drink veel water

Water bevordert de darmtransit en vermindert het risico op constipatie. Begin de dag steeds met een groot glas water. Je lichaam werd tijdens de nacht immers niet gehydrateerd. Blijf ook de rest van de dag regelmatig drinken. Het menselijk lichaam heeft 1,5 liter water per dag nodig. Kies voor natuurlijk mineraalwater met magnesium. Een studie heeft aangetoond dat het water van Hépar voor een betere darmtransit zorgt dankzij zijn natuurlijke aanbreng van magnesium (119mg/l), en 31% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium levert.

2. Eet 5 stukken fruit en groenten per dag

Eet minstens 5 stukken fruit en groenten per dag.” Je hebt deze aanbeveling wellicht al vaak gehoord... en dat is niet voor niets! Groenten en fruit bevatten vezels die onmisbaar zijn voor de regulering van je darmtransit. Kies voor zuring, witte bonen en spinazie. Aardbeien, kersen en appels bevatten ook heilzame voedingsstoffen. Als sap, in yoghurt of gewoon puur natuur, fruit is de beste vriend van je transit.

3. Eet meer magnesium

De dagelijkse behoefte aan magnesium van een volwassene bedraagt 375 mg per dag. 3 op 4 personen hebben echter een magnesiumtekort. Kies voor zeevruchten en oliehoudende zaden zoals paranoten, amandelen, pinda’s, walnoten en hazelnoten. Drink water dat magnesium bevat. Het water van Hépar bevat het meeste magnesium (119 mg/l). Pure chocolade en vijgen zijn ook goede bronnen van magnesium. Ze bevorderen niet alleen je transit, maar verwennen ook je smaakpapillen… Reden genoeg dus om ze je niet te ontzeggen.

4. Kies voor voedingsmiddelen op basis van volkoren granen

Verander je eetgewoontes om constipatie en darmklachten te voorkomen. Dit vergt in het begin natuurlijk wat inspanning, maar het loont zeker de moeite. Vervang witte rijst door bruine rijst, wit brood door volkoren brood. Kies voor een voeding op basis van tarwekiemen, boekweitbloem, volkorenbloem en muesli.

5. Doe aan sport

Doe minstens 30 minuten per dag aan sport! Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel om je darmtransit te reguleren en te normaliseren. Je darmen worden lui als ze niet werken. Ga te voet in plaats van de bus te nemen. Neem de trap in plaats van de lift. Maak iedere dag een wandeling. Deze verschillende oefeningen helpen je om je darmen te activeren en je buikspieren te verstevigen. Bovendien is sport goed voor je humeur.

Ken jij nog andere natuurlijke oplossingen om je darmtransit te reguleren?

by Isabelle Bontridder

you might also like